Hogescholen en brancheorganisaties lanceren online kenniswebsite voor de retailsector
- Food-en-retail
- 5 feb 2019 @ 09:02
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodOnderzoekMarketing
- 5 feb 2019 @ 09:02
- Peter van Woensel Kooy
Twaalf Nederlandse hogescholen en universiteiten, verenigd in het Retail Innovation Platform, lanceren deze week samen met brancheorganisaties INretail en Thuiswinkel.org een nieuwe kenniswebsite voor de retailsector: retailinsiders.nl.
Het doel van Retail Insiders is om cijfers en kennis over de retailsector beter toegankelijk te maken voor retailers door deze te bundelen op één centrale website. Het Retail Innovation Platform, dat kennisinstellingen vertegenwoordigt die onderzoek doen naar ‘retail innovatie’, is een belangrijke kennisleverancier voor Retail Insiders.
Jesse Weltevreden, professor Digital Commerce bij de Hogeschool van Amsterdam en voorzitter van het Retail Innovation Platform: 'door praktijkgericht onderzoek willen we retailers helpen om te innoveren, maar de kennis die we ontwikkelen bereikt lang niet alle retailers. Retail Insiders is voor ons een prachtig medium om alle kennis die we ontwikkelen te delen met de sector.'
Verbinding retailsector & kennisinstellingen
Naast het delen van actuele kennis, wil het Retail Innovation Platform, het via Retail Insiders makkelijker maken voor retailers om in contact te komen met kennisinstellingen voor stageplaatsen, opleidingen en onderzoeksopdrachten. Retailers en stakeholders kunnen voor diverse soorten onderzoeksvragen terecht bij de deelnemende kennisinstellingen, variërend in omvang en doorlooptijd: laagdrempelig studentonderzoek, afstudeeronderzoek en (praktijkgericht) wetenschappelijk onderzoek.
Onderzoeksvragen uit de praktijk signaleren
Onderzoekers van de deelnemende kennisinstellingen melden dit jaar samen met de sector invulling te willen geven aan vijf retail innovatie thema’s die op de nieuwe kenniswebsite staan beschreven:
1. ‘veranderend consumentengedrag & nieuwe businessmodellen;
2. ‘data-driven retail & e-commerce’;
3. ‘customer experience & technologie in de winkel’;
4. ‘circulaire concepten & duurzaamheid’; en
5. ‘toekomstbestendige winkelgebieden’.
Het doel is om per thema een position paper te schrijven over hoe de kennisinstellingen door (gezamenlijk) onderzoek de komende jaren invulling gaan geven aan de kennisbehoefte in de sector. Deze papers worden gepresenteerd in september 2019 op een door het platform georganiseerd seminar.
(PvWK)
Meer info: kenniswebsite voor de retailsector retailinsiders.nl.
Over het Retail Innovation Platform
'Het Retail Innovation Platform helpt de innovatie- en concurrentiekracht van de retailsector te versterken door samen met retailers en andere stakeholders, zoals overheden en vastgoedpartijen, onderzoek uit te voeren dat gericht is op de ontwikkeling en succesvolle toepassing van nieuwe kennis voor de sector.'
(bron: HRIP)
beeld boven: Fachy Marín / Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- retailinsiders.nl
- op één
- kennis
- retail innovatie
- Hogeschool van Amsterdam
- cijfers
- retailsector
- Retail Insiders
- voorzitter
- Jesse Weltevreden
- centrale website
- bundelen
- toegankelijk
- belangrijk
- Retail Insiders
- kennisleverancier
- professor
- Digital Commerce
- beter
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing