Recensie-oorlog Cinema Paradiso en Het Parool

Recensie-oorlog Cinema Paradiso en Het Parool
  • Food-en-retail
  • 4 feb 2019 @ 11:23
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodInfluencermarketing

Velen dromen ervan: een negatieve recensie van je boek, film, commercial of restaurant weerleggen. Liefst per direct. In samenwerking met blad Mokum Magazine geeft eetetablissement Cinema Paradiso nu het 'foute' Proefwerk in Parools PS van de Week een veeg uit de pan.

'Wat Het Parool doet met culinaire recensies is bedroevend (4,5)', geeft Mokum Magazine een eigen cijfer terug aan het Parool. Daarin werd recent namelijk een restaurant afgebrand waar MM hoofdredacteur Martijn van Stuyvenberg zich juist heel prettig voelt en waar hij net prima gegegeten had. Hij verwoordt een vaker vernomen klacht dat de mening van een recensent een momentopname is, dat smaken verschillen en dat het de recensent aan vakkennis ontbreekt.

Koekje van eigen deeg
'Hoewel het restaurant voor sommigen nog steeds geldt als een Jordaanklassieker, at uw recensent zelden slechter dan bij Cinema Paradiso', schrijft Gilles van der Loo op 5 januari 2019 in dit stuk in PS van de Week, de weekendbijlage van de Amsterdamse stadskrant Het Parool. Het zijn zeldzaam scherpe woorden in deze rubriek en die roepen om meer reactie. Bij het kritisch voorwoord in Mokum Magazine als reactie op Van Der Loo's stuk blijft het niet. De redactie bedenkt een bijzondere stijlvorm om de recensent een koekje van eigen deeg te geven. ‘Ik kreeg bijna een hartstilstand en dacht dat ik gereanimeerd moest worden! Álles wat hij schreef, kon ik weerleggen. Pas toen werd het me duidelijk dat hij met voorbedachte rade naar Cinema Paradiso was gekomen. Nog steeds word ik er emotioneel van als ik erover praat.'

De recensie zelf wordt vervolgens in een interview gefileerd en per kritiekpunt van een weerwoord voorzien.

LEES HIER HET WEERWOORD

Opmerkelijke verbanden
De Italiaanse Cinema Paradiso-eigenaar Gianni Gervasio, die tijdens dit interview regelmatig in tranen uitbarst, baseert zijn weerlegging van de kritiek op camera-opname's tijdens de bewuste avond, op observaties van het personeel en op inkoopbonnen die volgens het management tonen dat er wel degelijk topkwaliteit door de keuken wordt ingekocht. Zoals bij topslager/buurman Louman en bij diverse leveranciers uit Italië. Ronduit dubieus wordt het wanneer in Mokum Magazine een verband wordt gelegd tussen een eerdere werkkring van Parools culinair recensent bij Cinema Paradiso-concurrent Toscanini, ook in de Jordaan.

Italiaanse concurrentie in De Jordaan
En door het feit dat de vernietigende recensie uitgerekend gepubliceerd wordt rond het moment dat in voormalig toprestaurant Bordewijk door oud-Toscaninichef resp. -sommelier Flavio Ghignoni Carestia en Kelly Schuurman, een nieuw concurrerend eethuis opent: Domenica. Pal om de hoek bij Cinema Paradiso en Toscanini. Kinnesinne? Belangenverstrengeling?

Reactie Het Parool
Ronald Ockhuysen, hoofdredacteur van Het Parool, laat via zijn secretariaat aan MM weten dat hij geen behoefte heeft om op het weerwoord te reageren. Judith Zilversmit, chef van de bijlage PS van de Week, waarin de gewraakte recensie stond, evenmin. Zij meldt: ‘Ik heb ook geen reactie en Gilles ook niet. Alles is al gezegd in de recensie.’ 

Marketingmacht recensent
De publicitaire vendetta toont de last die ondernemers kunnen hebben van een negatieve recensie, de macht van de schrijvers maar ook de behoefte aan kritiek op basis van valide argumenten. Je horeca-merk of creatie kan onderuit gehaald worden. Wanneer hiervoor de basis ontbreekt, ontstaat collateral damage.
(PvWK)

Over de 'kracht' van een recensie maakte MarketingTribune net deze podcast met de ex-culi Parool recensent Hiske Versprille. Zij werkt nu bij de Volkskrant.


  Voorbeeld van felle discussies op Facebook door de recensie-vendetta

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken