AH brengt lunch met zelfrijdende bezorgrobot

AH brengt lunch met zelfrijdende bezorgrobot
  • Food-en-retail
  • 28 jun 2019 @ 11:17
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Innovatie

Albert Heijn gaat volgende maand een bezorgrobot testen op de High Tech Campus in Eindhoven. Wie een lunch bestelt bij AH to go krijgt even later bezoek van de rijdende, blauwe AH-robot.

Het futuristisch uitziende karretje draagt een eigen naam, Aitonomi, en wordt ingezet op werkdagen tussen 15 en 26 juli. De bedoeling is dat de bezorgrobot zelfstandig zijn weg gaat vinden naar klanten met behulp van een virtuele plattegrond van het terrein. Dat juist voor een dergelijke campuslocatie is gekozen, komt omdat een bezorgrobot vooralsnog de openbare weg moet vermijden. Dat gaat er waarschijnlijk binnenkort er ook niet van komen, zei de supermarktketen zelf te verwachten.

Uitrol

Het experiment was al eerder aangekondigd op een techconferentie in maart, waarbij duidelijk werd dat de zelfrijdende robot een product is van het Zwitsers-Duitse techbedrijf TeleRetail. Het karretje kost nu nog tussen de 50.000 en 100.000 euro, maar bij een verder uitrol moet dat kunnen dalen tot circa 10.000 tot 20.000 euro.

Niet de eerste

Albert Heijn is ondertussen lang niet de eerste meer die zelfrijdende voertuigen test voor het afleveren van bestellingen. Bekend voorbeeld is dat van pizzabakker Domino’s Pizza, die bepaalt voorop loopt met deze ontwikkelingen. De pizzaleverancier testte deze mogelijkheid al in 2016 met bezorgrobot DRU in Australië en Nieuw-Zeeland. En ondertussen is DRU (Domino’s Robotic Unit) ook al getest op het campusterrein van de Universiteit van Twente. 

(HS, bronnen: AH, Distrifood, Business Insider)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken