AH brengt lunch met zelfrijdende bezorgrobot
- Food-en-retail
- 28 jun 2019 @ 11:17
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - Innovatie
- 28 jun 2019 @ 11:17
- Redactie Food en Retail
Albert Heijn gaat volgende maand een bezorgrobot testen op de High Tech Campus in Eindhoven. Wie een lunch bestelt bij AH to go krijgt even later bezoek van de rijdende, blauwe AH-robot.
Het futuristisch uitziende karretje draagt een eigen naam, Aitonomi, en wordt ingezet op werkdagen tussen 15 en 26 juli. De bedoeling is dat de bezorgrobot zelfstandig zijn weg gaat vinden naar klanten met behulp van een virtuele plattegrond van het terrein. Dat juist voor een dergelijke campuslocatie is gekozen, komt omdat een bezorgrobot vooralsnog de openbare weg moet vermijden. Dat gaat er waarschijnlijk binnenkort er ook niet van komen, zei de supermarktketen zelf te verwachten.
Uitrol
Het experiment was al eerder aangekondigd op een techconferentie in maart, waarbij duidelijk werd dat de zelfrijdende robot een product is van het Zwitsers-Duitse techbedrijf TeleRetail. Het karretje kost nu nog tussen de 50.000 en 100.000 euro, maar bij een verder uitrol moet dat kunnen dalen tot circa 10.000 tot 20.000 euro.
Niet de eerste
Albert Heijn is ondertussen lang niet de eerste meer die zelfrijdende voertuigen test voor het afleveren van bestellingen. Bekend voorbeeld is dat van pizzabakker Domino’s Pizza, die bepaalt voorop loopt met deze ontwikkelingen. De pizzaleverancier testte deze mogelijkheid al in 2016 met bezorgrobot DRU in Australië en Nieuw-Zeeland. En ondertussen is DRU (Domino’s Robotic Unit) ook al getest op het campusterrein van de Universiteit van Twente.
(HS, bronnen: AH, Distrifood, Business Insider)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
- Dennis van de Sande van Royal... 22-04-2024
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing