[onderzoek] Q&A: Kruidvat, Rituals en Ikea zijn futureproof

[onderzoek] Q&A: Kruidvat, Rituals en Ikea zijn futureproof
  • Food-en-retail
  • 4 jun 2019 @ 15:11
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingWinkelenOnderzoek

Het is al jaren onrustig in de Nederlandse winkelstraten. Uit het onderzoek van Q&A blijkt dat daar voorlopig nog geen einde aan komt. Retailers zitten steeds meer ‘stuck in the middle’. Kruidvat, Rituals en Ikea zijn daarentegen de meest toekomstbestendige retailers van Nederland.

Stuck in the middle betekent volgens Q&A dat winkeliers en retailmarketeers een onzekere toekomst tegemoet gaan. Volgens consumenten zijn zulke winkels niet onderscheidend genoeg en wordt er onvoldoende ingespeeld op veranderingen. Kruidvat, Rituals en Ikea zijn de meest toekomstbestendige retailers van Nederland. Dit blijkt uit de Retail Ranking 2019, een onderzoek van Q&A. 

De meest toekomstbestendige retailers 
Drie factoren bepalen de toekomstbestendigheid van een retailer. Dit zijn een goed online profiel, een onderscheidende winkel en het vermogen om veel traffic te genereren. Kruidvat, Rituals, Ikea, Albert Heijn, ANWB, Hunkemöller, Coolblue, Kamera Express, Welkoop en MediaMarkt zijn de retailers die het beste presteren op deze aspecten en vormen dan ook de top van de Retail Ranking. Kruidvat staat op nummer één, omdat hij veel traffic weet te genereren, loyale klanten heeft en onmisbaar is. 

Minder retailers zijn onderscheidend 
8% van de retailers, waaronder Dille & Kamille en Søstrene Grene, weten een grote glimlach op het gezicht van de consument te laten verschijnen volkgens het onderzoek. Klanten maak je blij door onderscheidend te presteren. En juist dat onderdeel is beperkt in de winkelstraat. Slechts 9% is namelijk écht onderscheidend, terwijl dit in 2017 nog 13% was. Uit het onderzoek komen o.a. Ekoplaza, Hans Anders, Lush en Rituals naar voren als onderscheidende retailer. 

Als je geen duidelijke positionering kiest en niet in staat bent om klanten blij te maken, word je niet gemist in de winkelstraat. Voor 7% van de retailers wordt hun afwezigheid niet als een probleem ervaren. Trendhopper en Perry zijn daar voorbeelden van. Maar, er is ook positief nieuws, stelt Q&A: 18% van de retailers is wel onmisbaar. 

24% van de retailers heeft loyale klanten
Toekomstbestendige retailers hebben volgens de respondenten het vermogen om veel traffic te genereren. 'Dat bereik je onder andere met loyale klanten. Deze klanten verwachten dat ze de volgende keer weer een aankoop doen bij deze retailer. 24% van de onderzochte retailers heeft loyale klanten. Retailers met veel loyale klanten zijn Rituals, Welkoop, Hans Anders en Albert Heijn.' 

Retailers bieden meer bezorg- en afhaalopties 
Toekomstbestendige retailers hebben daarnaast een goed online profiel. 'Als we het hebben over een goed online profiel, zien we dat de term "plaats" wordt vervangen door "platform". Een consument kan daar 24/7 terecht voor inspiratie, oriëntatie en transactie.' 

Het gaat verder dan alleen het hebben van een webshop, stelt Q&A uiteraard. 'Op het gebied van afhalen en bezorgen wordt flexibiliteit steeds belangrijker. In de resultaten is te zien dat retailers dit hebben begrepen. Zij bieden meer opties aan op het gebied van afhalen en bezorgen. 84% van de retailers biedt de populairste methode aan: thuisbezorgen. Dit gevolgd door afhalen in de winkel (69%) en externe afhaalpunten (33%).' Snelheid is vandaag de dag tenslotte ook belangrijk. 28% van de retailers met een webshop biedt next day delivery, waarbij je tot minstens 21.00 uur kunt bestellen, aldus de onderzoekers.
(PvWK)

Over de retail ranking 
'Jaarlijks doet Q&A onderzoek naar de toekomstbestendigheid van retailers. Drie factoren zijn daarin bepalend: een onderscheidende winkel, het vermogen om traffic te genereren en een goed online profiel. Ruim 5.100 Nederlandse consumenten beoordeelden 204 retailers op deze aspecten. Het resultaat is een ranking van retailers, van futureproof tot de gevarenzone. Meer informatie: check hier.'

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken