Minder dan helft Nederlanders checkt reviews voor boeken van vakantie

Minder dan helft Nederlanders checkt reviews voor boeken van vakantie
  • Food-en-retail
  • 20 jun 2019 @ 08:09
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenWebMarketing

Bijna de helft van alle consumenten (43,8%) leest altijd reviews voor het boeken van een vakantie. Ruim 20 procent leest zelden of nooit reviews. Dit blijkt uit een onderzoek uitgevoerd onder 2000 Nederlandse consumenten door review platform Trustpilot.

Methodologie
In mei 2019 voerde Trustpilot twee keer een poll uit op de Nederlandse consumenten website, waar in totaal 2036 respondenten antwoord gaven op de meerkeuze vraag 'Hoe vaak bekijk je reviews bij het boeken van een zomervakantie?'

Duizenden Nederlanders zijn jaarlijks slachtoffer van oplichting bij het boeken van vakanties, en reizigers in heel Europa lopen ieder jaar weer het risico een negatieve vakantie ervaring te krijgen. Als consumenten gebruik maken van reviews, krijgen nep reisaanbieders minder kans om reizigers op te lichten. Reviews kunnen consumenten ook helpen om geld te besparen, betere service te krijgen en ervaringen te horen van anderen, die hun vakantiebeleving kunnen verbeteren.

Voor reisaanbieders en andere dienstverleners in de reisbranche biedt de uitkomst van de enquête twee belangrijke inzichten. Ten eerste, gezien het feit dat bijna de helft van consumenten reviews leest, dat reviews echt belangrijk zijn voor de beleving van hun merk. Bedrijven doen er goed aan pro-actief en zichtbaar te luisteren naar en te reageren op reviews. Omdat er tegelijkertijd ook nog veel vakantiegangers zijn die weinig tot geen reviews checken, zouden bedrijven met veel goede reviews meer moeten doen om te zorgen dat consumenten in aanraking komen met hun goede klantenservice.

'Deze poll laat zien dat veel consumenten onvoldoende gebruik maken van reviews om een betere vakantie ervaring te krijgen. Alhoewel sommige consumenten misschien twijfelen aan de authenticiteit van reviews, kan dit ondervangen worden door gebruik te maken van een open en transparant platform. Eén van de beste manieren om er achter te komen of een bedrijf betrouwbaar is, is door online research te doen en reviews van andere consumenten te lezen. Door vijf minuten te besteden aan wat online onderzoek, kun je potentieel duizenden euro’s besparen', zegt Chris van Dongen, Team Lead voor de Nederlandse markt bij Trustpilot.
(PvWK)

Over Trustpilot
'Trustpilot is het grootste reviewplatform ter wereld – gratis en voor iedereen. Met ruim 60 miljoen reviews over meer dan 265.000 verschillende bedrijven, biedt Trustpilot consumenten een platform om betrouwbare bedrijven te ontdekken en om reviews achter te laten. Bedrijven gebruiken Trustpilot om feedback van klanten om te zetten in bedrijfsresultaten. Trustpilots missie is om mensen en bedrijven nader tot elkaar te brengen om zo voor iedereen steeds betere ervaringen te creëren. Onze missie is het dichter bij elkaar brengen van consumenten en bedrijven en zo te zorgen voor steeds betere ervaringen voor iedereen. Trustpilot reviews worden meer 3 miljard keer per maand gezien door consumenten over de hele wereld. Met kantoren in Kopenhagen, Londen, New York, Denver, Berlin, Melbourne en Vilnius, vertegenwoordigen Trustpilot's 700 werknemers meer dan 40 nationaliteiten. Ga voor meer informatie naar https://nl.trustpilot.com.'

(bron: TP)

 



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken