Waitrose houdt plasticvrij experiment
- Food-en-retail
- 5 jun 2019 @ 11:00
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - InnovatieRetail
- 5 jun 2019 @ 11:00
- Hugo Schrameyer
Nederlandse retailmaatregelen om plastic verpakkingen te verminderen, verbleken bij een initiatief van Waitrose. Een pilotwinkel aan de Botley Road in Oxford is al eerste gekomen met een pick & mix-concept.
Nederlanders zijn er niet zo dol op. In buurlanden België en Duitsland maken verpakkingsvrije winkels mooie sier, maar hier bij ons komen zulke initiatieven amper van de grond. Het moet gezegd: Albert Heijn laat zich niet kennen en wil na een succesvolle test op het Genderenplein in Hoofddorp in meer winkels groente en fruit zonder plastic verpakkingen aanbieden. De test in Hoofddorp wordt verlengd, terwijl straks in meerdere winkels wordt gestart met bananen (5 stuks die voorheen in een plastic zak staken), paprika’s en bospeen.
Stapje verder
Mooi initiatief, maar de Britse supermarktketen Waitrose gaat in zijn pilotwinkel duidelijk een stapje verder. Een flinke stap verder eigenlijk. Onder de noemer pick & mix wordt een totaalconcept gebracht. De lijst met producten ziet er als volgt uit:
- Onverpakt fruit: 160 losse fruit- en groenteproducten
- Onverpakt diepvriesfruit, waaronder mango, aardbeien, bosbessen, kersen, ananas en frambozen.
- Ook bloemen worden voortaan ‘plasticvrij’ aangeboden en verpakt in 100% recyclebaar papier.
- Navulsystemen voor schoonmaakmiddelen, in samenwerking met het groene label Ecover.
- Er zijn vier wijnsmaken en vier verschillende biersoorten van de tap beschikbaar, die de klant kan uitschenken in herbruikbare glazen flessen.
- Klanten kunnen gemalen koffie meenemen in een herbruikbare box.
- Verder zijn er 28 producten beschikbaar via dispencers, zoals pasta, rijst, granen, cereals, linzen en gedroogd fruit.
- Bovendien kunnen klanten een huurbox lenen voor het meenemen van boodschappen.
Niet te voorspellen
Hoewel het initiatief lovenswaardig is, valt op voorhand niet te voorspellen of het experiment gaat slagen. De test loopt door tot de nazomer, tot 18 augustus, en gaat bovendien gepaard met een grootschalige klantonderzoek. Of klanten er klaar voor zijn, moet dan blijken, terwijl de winkel bovendien voorziet in een traditioneel verpakt aanbod. Het gaat de komende weken spannend worden welke keuze klanten gaan maken. In ieder geval, zegt de keten, werd er nooit eerder een dergelijk verpakkingsloos concept op een dergelijke grote schaal getest. De ideeën die daaruit voortkomen, kunnen op termijn helpen om duizenden tonnen plastic verpakkingen uit de winkels te bannen.
Enorm potentieel
Duurzaamheidsmanager Tor Harris: ‘Deze test heeft een enorm potentieel om duidelijk te maken hoe mensen in de toekomst bij ons willen winkelen. Het zal zeker fascinerend worden om te ontdekken aan welke concepten onze klanten behoefte hebben. We weten dat we niet perfect zijn en dat we meer moeten doen, maar wel geloven zeker dat dit een innovatieve manier is om iets anders te bereiken.’
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing