Detailhandel Nederland voelt hete adem van Alibaba en deelt kritiek

Detailhandel Nederland voelt hete adem van Alibaba en deelt kritiek
  • Food-en-retail
  • 9 jul 2019 @ 10:53
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenMarketing

Oprukkende webwinkels als AliExpress zorgen voor een oneerlijke marktverdeling voor Nederlandse en Europese winkeliers, stelt brancheorganisatie Detailhandel Nederland. 'Er moet sprake zijn van een gelijk speelveld.'

Detailhandel Nederland stelt dat er sprake is van oneerlijke concurrentie, omdat buitenlandse webwinkels zich vaak niet houden aan Europese regels rondom de veiligheid en kwaliteit van producten. 'Er zijn talloze voorbeelden van buitenlandse handelaren die de Europese regels rondom veiligheid en kwaliteit van producten en de bescherming van Nederlandse consumenten niet respecteren, schrijft Margriet Keijzer, senior adviseur Europese Zaken bij Detailhandel Nederland in dit rapport, samen geschreven met Thuiswinkel.org. Oneerlijke concurrentie en import van producten die niet aan EU-kwaliteitseisen voldoen moet worden beperkt.

Marktplaats van Alibaba
De belangenorganisatie refereert ook aan een onderzoek van de Deense consumentenbond van deze week. Uit een onderzoek van de consumentenorganisatie bleek dat bij een testaankoop van 29 stukken speelgoed, ruim 30 procent van de producten illegale chemicaliën bevatte. Daarnaast hoeft over zendingen onder de 20 euro geen belasting te hoeven betaald. In mei 2019 waarschuwde de Consumentenbond al dat de Chinese digitale platform AliExpress, de marktplaats van Alibaba, verkoopvoorwaarden hanteert die in strijd zijn met Europese consumentenregels. De Consumentenbond werkt samen met vijf Europese consumentenorganisaties die elk hun nationale toezichthouder alarmeren. 'Als Alibaba op de Europese markt wil handelen, moet het de hier geldende regels respecteren', zei directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond destijds op Nu.nl, 'We vragen de ACM dringend om naar de kwestie te kijken, en samen met andere Europese toezichthouders actie te ondernemen.'

Elke onderneming die actief is op de Europese markt zou aan dezelfde standaarden en verplichtingen moeten worden gehouden, voegt Detalhandel Nederland daar nu aan toe. 'Er moet sprake zijn van een gelijk speelveld', aldus Keijzer, verwijzend naar het nieuwe rapport.
(PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken