Retailers scoren prima qua klantbeleving
- Food-en-retail
- 4 okt 2019 @ 11:26
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - ConsumentenWinkelen
- 4 okt 2019 @ 11:26
- Hugo Schrameyer
Retailers weten van wanten als het gaat om klantbeleving. In een scorelijst van KPMG staat Van der Valk op nummer 1, terwijl die wordt gevolgd door vrijwel uitsluitend retailers in de top 10.
Accountants- en adviesorganisatie KPMG heeft ruim 5.000 Nederlanders betrokken bij de vraag welk merk de beste klantbeleving biedt in de thuismarkt. Ruim 200 merken in 10 branches zijn onderzocht, waarbij op basis daarvan het rapport ‘A Digital Walk to Remember – 2019 NL Customer Experience Excellence analysis’ is verschenen. Een lijvig rapport, maar als het gaat om de highlights:
Six Pillars
Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van ‘The Six Pillars' van Customer Experience Excellence, een onderzoeksmethode die in eigen huis van KPMG is ontwikkeld. Waar het op neerkomt, is dat er zes universele karakteristieke ten grondslag liggen aan een goede klantervaring en klantbeleving, waaronder betrouwbaarheid en aandacht (complete lijst via deze link).
Trots
De winnaars van dit jaar zijn absoluut nauwkeurig in het centraal stellen van de consument in hun organisatie, schrijft Nienke Wichers Hoeth in het voorwoord van het onderzoeksrapport. Zij is binnen KPMG verantwoordelijk voor de dienstverlening op het gebied van Customer & Brand Advisory. De genoemde winnaars luisteren naar hun klanten, nemen de tijd om klantbehoeftes en -vragen te begrijpen, en weten daar op snel te reageren om daaraan te voldoen of zelfs de verwachtingen te overtreffen. ‘Wat de echte customer experience-winnaars onderscheid van de rest, is dat iedereen en alle inspanningen binnen de organisatie erop gericht zijn om de klant een unieke beleving te geven.’
Van der Valk
Bovenaan de lijst staat geen retailer, maar hotelketen Van der Valk, die nota bene vanaf de vijfde plek vorig jaar is opgeklommen. Wat de hotelketen uniek maakt, is de persoonlijk aandacht voor gasten. Ook de betrouwbaarheid van de keten en de mate waarin Van der Valk erin slaagt de verwachtingen van de klant te overtreffen, hebben bijgedragen aan het huidige resultaat. Wat expliciet wordt genoemd is de adoptie van nieuwe technologie, zoals gezichtsherkenningssystemen en het aanbieden van digitale structuren.
Retailers
De plekken op de tweede tot en met de achtste plaats worden ingenomen door retailorganisaties. Dat zijn, op volgorde van ranking: Bol.com, Lush, Rituals, Coolblue, Pearle, Specsavers en Eye Wish (drie optiekketens op een rij!). Plaats negen en tien worden ingenomen door respectievelijk Anwb en KLM. Wat de leidende retailketens uniek maakt, is dat ze alle op hun eigen wijze experimenteren met combinaties van online en offline klantbenadering. Deze geïntegreerde fysieke en digitale klantbenadering is volgens KPMG onmisbaar om een onvergetelijke klantervaring te realiseren.
Duurzaamheid
Een ander aspect dat in het rapport specifiek wordt genoemd, is aandacht voor duurzaamheid. De consument gedraagt zich almaar bewuster wat dat betreft en de leidende ketens weten daar op aantoonbaar op in te spelen. Coolblue bijvoorbeeld, meldt het rapport, zet stappen voorwaarts om zich te profileren als klimaatneutraal. Zo heeft het mega-distributiecentrum in Tilburg volgens eigen opgave van Coolblue het grootste zonnedak van Nederland gekregen. Bovendien worden er fietsen gebruikt voor bezorging van kleine pakketjes en worden er tweedekans-producten aangeboden, zodat die artikelen niet afgedankt hoeven te worden.
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing