Udea en Marqt gaan samen
- Food-en-retail
- 17 okt 2019 @ 11:59
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 17 okt 2019 @ 11:59
- Peter van Woensel Kooy
Udea, holding van onder andere Ekoplaza, en Marqt fuseren om een leidende rol te spelen qua biologische en duurzame retail en als groothandel in de Benelux. Udea is behalve groothandel, merkenhuis en importeur ook exporteur van biologische levensmiddelen. Marqt zal vanuit haar Amsterdamse basis blijven focussen op kleinere eet- en drinkwinkels, 'Marqt Keuken' en online.
De nieuwe partners melden zojuist: 'Udea en Marqt zijn verheugd bekend te maken dat een meerderheid van de aandeelhouders van Marqt een overeenkomst gesloten heeft met Udea om samen te gaan. Met deze stap versterkt de combinatie haar toonaangevende positie op het gebied van biologische en duurzame retail en groothandel in de Benelux. De bedrijven zetten samen in op groei en de verdere versterking van de merken. Marqt was de afgelopen periode actief op zoek naar een strategische samenwerkingspartner voor de toekomst. Het samengaan van beide organisaties is onder voorbehoud van goedkeuring door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Daarnaast zal er via juridische weg nog een formele bekrachtiging van dit besluit worden gevraagd voor de aandeelhouders van Marqt die nog niet hebben getekend.'
Ideale partner
Founding shareholder Plantwijck, het management van Marqt en laatst toegetreden aandeelhouders Social Impact Ventures en Triodos Organic Growth Fund hebben volgens de betrokkenen in Udea de ideale partner gevonden die de beste kans biedt om het gedachtegoed van Marqt toekomstbestendig voort te zetten. Door deze samenwerking wordt de duurzame missie van Marqt behouden, kunnen grote operationele en logistieke synergievoordelen behaald worden en ontstaat een gezonde basis en financiële structuur om op voort te bouwen. Bovendien blijft Marqt als retailer en merk behouden voor de toekomst. Het aantal vestigingen wordt teruggesnoeid van achttien naar tien tot twaalf winkels. 'Om vanuit hier weer verder te kunnen gaan bouwen. Geholpen door de bestaande infrastructuur van Udea zal Marqt kunnen gaan focussen op zowel online bezorging als ook een forse uitbreiding van de capaciteit van Marqt Keuken. Het komende jaar wordt gebruikt om een doordacht en zorgvuldig samenwerkings- en integratieplan uit te werken', aldus de nieuwe combi. De formule Ekoplaza telt eind 2019 naar verwachting 90 zaken.
Groeikansen door thuisbezorging
Marqt wil zich na de overname gaan richten op bezorging van boodschappen. Dat deed het bedrijf tot nu toe nog niet. Toch gaat het bedrijf overstag om ‘te profiteren van de kansen van de veranderende behoeften en wensen van de grootstedelijk consument en de toenemende verkopen van biologische- en duurzame producten en verse maaltijden.’ Ook wil Marqt meer inzetten op het concept Marqt Keuken, waarbij verse maaltijden in de winkel worden bereid of als kant-en-klaar kookpakket worden klaargezet.
Puntjes op de i
Via de juridische weg zal, zoals de nieuwe partners schrijven, nog om een formele bekrachtiging van de deal worden gevraagd voor de aandeelhouders van Marqt die nog niet hebben getekend, waaronder naar verluidt oprichter Quirijn Bolle. De zegsvrouw van Marqt wil hierover geen verdere uitleg geven 'omdat de zaak nog onder de rechter is'. 'Samen hebben Udea en Marqt de ambitie om impact te maken op het domein van biologisch en duurzaam in Nederland en België. De samenwerking stelt Marqt in staat om op een mooi biologisch platform de gewenste continuïteit te realiseren en zorgt voor verbetering van de concurrentiekracht. Udea biedt als nieuwe aandeelhouder de beste kans om het gedachtegoed van Marqt voort te zetten', stelt Udea vol vertrouwen.
(PvWK)
Lees hier een recent interview met Udea-eindbaas Erik Does ('de Mick Jagger van de bio-retail') en Peter van Woensel Kooy, vanaf pagina 3
(bron: VG Visie, 2019)
Over Udea:
'Udea is een toonaangevende Nederlandse groothandel, merkenhuis en importeur en exporteur van biologische levensmiddelen. Het hoofdkantoor en de distributiecentra zijn gevestigd in Veghel. Udea levert haar biologische producten voornamelijk aan natuurvoedingswinkels, bio-supers en speciaalzaken. Udea is tevens franchisegever van de biologische supermarktformule Ekoplaza.'
(bron: Udea)
Over Marqt:
'Marqt is opgericht in 2008 met als missie om het voedselsysteem te veranderen. Marqt biedt dagelijkse boodschappen, die zo dicht mogelijk bij hun natuurlijke oorsprong staan en gemaakt zijn met zorg voor mens, natuur en dier. Marqt heeft winkels in de Randstad. Het hoofdkantoor, distributiecentrum en Marqt Keuken zijn gevestigd in Amsterdam.'
(bron: Marqt)
foto boven: Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Ekoplaza
- holding
- importeur
- Benelux
- groothandel
- Nederlands
- Marqt
- duurzame retail
- Plantwijck
- toonaangevend
- Social Impact Ventures
- Udea
- exporteur
- fusie
- Ekoplaza
- merkenhuis
- riodos Organic Growth Fund
- groothandel
- biologisch
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing