Vegetarische Slager en BK lanceren nieuwe Whopper in Latijns-Amerika en China

Vegetarische Slager en BK lanceren nieuwe Whopper in Latijns-Amerika en China
  • Food-en-retail
  • 4 jan 2021 @ 08:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MVOFoodMarketing

Unilever-merk The Vegetarian Butcher alias De Vegetarische Slager gaat dit jaar samen met Burger King de Plant-Based Whopper uitrollen in Latijns-Amerika, het Caribisch gebied en China.

In China is de Plant-Based Whopper intussen gelijktijdig gelanceerd in 325 Burger King-verkooppunten in Peking, Shanghai, Shenzhen en Hangzhou, met landelijke uitrolplannen vanaf Q2 / 2021.

Mega-lancering
Mexico, Costa Rica, Colombia, Bahama's, Dominicaanse Republiek , Nicaragua, Suriname, Saint Martin en Saint Kitts zijn de eerste Latijns-Amerikaanse en Caribische landen die de Plant-Based Whopper, geproduceerd door The Vegetarian Butcher, aan het Burger King-menu hebben toegevoegd. Meer markten volgen in de loop van 2020, melden de betrokken marketeers. Dit nieuws volgt pal na lanceringen in het Midden-Oosten en Noord-Afrika, waarmee The Vegetarian Butcher tevens zijn intrede doet in de VAE, Saudi-Arabië, Oman en Marokko.

Uitkomst voor flexitariërs
'De Plant-Based Whopper is speciaal ontworpen met het oog op flexitariërs: vleesliefhebbers die hun consumptie willen verminderen, zonder in te boeten op smaak en textuur. The Plant-Based Whopper, ontwikkeld met The Vegetarian Butcher, is nu verkrijgbaar in meer dan 35 landen op vier continenten', meldt Unilevers marketingteam trots, 'In EMEA breidde Burger King zijn menu's in 2020 al uit met Plant-Based Nuggets, ook geleverd door The Vegetarian Butcher. Tegelijkertijd is The Vegetarian Butcher onlangs gelanceerd via foodservicekanalen in Brazilië, Hong Kong, Japan en Singapore. Dit heeft het merk geholpen om verder in te spelen op de aanhoudende wereldwijde stijging van de vraag naar plantaardig voedsel, nu mensen over de hele wereld zich meer bewust worden van de impact van dierlijke producten op hun gezondheid en de planeet.'

Plantaardig slaat aan
De expansie van het merk naar nieuwe continenten volgt op een succesvol jaar in Europa, waar DVS a.k.a. The Vegetarian Butcher een sterke groei doormaakte in foodservice en retail, gedreven door de toetreding tot 16 nieuwe Europese markten in 2020. Hugo Verkuil, ceo van The Vegetarian Butcher, vertelt MarketingTribune: 'Een jaar na de start van onze samenwerking met Burger King zijn we verheugd om onze plantaardige producten op nieuwe markten in Latijns-Amerika, het Caribisch gebied en China te brengen. De Plant-Based Whopper is een populaire en heerlijke optie gebleken voor flexitariërs en vleesliefhebbers in heel Europa, nu volgen twee nieuwe continenten. De missie van de Vegetarische Slager is om de grootste slager ter wereld te worden door verbazingwekkend smakelijke producten aan te bieden en een voedselrevolutie te ontketenen die duurzamere opties promoot. Het nieuws van vandaag is een belangrijke stap in de richting van deze ambitie.'

Stijgende vraag
Ook Hanneke Faber, President van Unilevers Foods & Refreshment Division, is trots op deze expansie: 'Onze aankondiging markeert een belangrijke mijlpaal in onze ambitie om binnen de komende vijf tot zeven jaar een jaarlijkse wereldwijde omzet van € 1 miljard uit plantaardig vlees en zuivelproducten te behalen. Het is ook een verdere bevestiging van de enorme wereldwijde vraag naar plantaardige voedingsmiddelen van hoge kwaliteit. Plantaardige alternatieven voor vlees groeien jaarlijks met 15,8 %, naarmate meer mensen wereldwijd overstappen op een flexitarisch dieet.'

Innovatie als merkwaarde
Matt Banton, Global Head of Innovation and Sustainability bij Burger King, vult aan: 'The Plant-Based Whopper, gelanceerd in meer dan 35 landen, is een echte game-changer en is een van de grootste lanceringen in de geschiedenis van het merk geworden. Innovatie is een van onze belangrijkste merkwaarden, en dit nieuws vormt daarop geen uitzondering. We zijn erg enthousiast over deze extra lanceringen in China en Latijns-Amerika om onze gasten deze alternatieve Whopper te bieden.'

Future Foods
Unilever breidt zijn activiteiten op het gebied van plantaardige vlees- en zuivelalternatieven al enige jaren uit door veganistische versies van bekende klassiekers te ontwikkelen, zoals Hellmann's mayonaise en Magnum-ijs, memoreert het fmcg-concern, waarvan het hoofdkantoor van de afdeling Food in Nederland blijft staan. Het bedrijf heeft onlangs een ambitieuze reeks ‘Future Foods’ -samenwerkingen bekend gemaakt, die erop gericht zijn mensen te helpen bij de overgang naar gezondere voeding en om de milieu-impact van de wereldwijde voedselketen te helpen verminderen. Een van de belangrijkste doelstellingen van ‘Future Foods’ is een jaarlijkse wereldwijde verkoopdoelstelling van € 1 miljard binnen Unilever die uit plantaardige vlees- en zuivelalternatieven moet komen binnen de komende vijf tot zeven jaar.


Japanse reclame-uiting voor de verantwoorde Whopper


Nederlandse promotie voor de nieuwe PBW



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken