[onderzoek] Nielsen: Nederlandse shoppers passen zich aan aan 'nieuwe normaal'

[onderzoek] Nielsen: Nederlandse shoppers passen zich aan aan 'nieuwe normaal'
  • Food-en-retail
  • 9 apr 2020 @ 12:52
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingWinkelen

Ongeveer een week nadat premier Rutte de 'intelligente lockdown' tot 28 april had verlengd, bedroeg de omzet van de supermarkten in totaal 824 miljoen EUR, een groei van +7,1% ten opzichte van dezelfde week vorig jaar, volgens Nielsen.

De Nederlandse consument lijkt grotendeels een verlenging van de maatregelen te hebben verwacht, wat zichtbaar is in de relatief ongewijzigde wijze waarop hij zijn boodschappen blijft doen. 

'Net als in week 13 zien we dat de consument geen voorraad meer aanlegt. De extra groei van de markt kan worden toegeschreven aan de sluiting van de horeca en aan de regelgeving van de overheid voor een intelligente lockdown, waardoor mensen meer thuis gaan eten', zegt Johan Vrancken, managing director, Nielsen Benelux Connect.

Vergeleken met de voorgaande week (week 13, eindigend op 29 maart) daalde de omzet van de supermarkten met -1,6%.
(PvWK, grafieken: Nielsen)


Over Nielsen
'Nielsen Holdings is een mondiaal meet- en data-analysebedrijf dat wereldwijd het meest complete en vertrouwde inzicht biedt van consumenten en markten. Nielsen is opgedeeld in twee business units. Nielsen Global Media, de arbiter van de waarheid voor mediamarkten, biedt media- en reclame-industrieën onbevooroordeelde en betrouwbare statistieken die een gedeeld begrip creëren van de industrie, vereist voor het functioneren van de markten. Nielsen Global Connect biedt fabrikanten en retailers van consumer packaged goods nauwkeurige, bruikbare informatie en inzichten en een compleet beeld van de complexe en veranderende markt die bedrijven nodig hebben om te innoveren en te groeien. Onze aanpak combineert eigen Nielsen-gegevens met andere gegevensbronnen om klanten over de hele wereld te helpen begrijpen “what’s happening now, what’s happening next", en hoe ze het beste op basis van deze kennis kunnen handelen. Nielsen, een S&P 500-bedrijf, is actief in meer dan 100 landen en dekt meer dan 90% van de wereldbevolking. Ga voor meer informatie naar www.nielsen.com.'

(bron: Nielsen) 

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken