Startup Wakuli wil koffiewereld op kop zetten

Startup Wakuli wil koffiewereld op kop zetten
  • Food-en-retail
  • 29 apr 2020 @ 13:25
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketingIntroductie

Het nieuwe koffiemerk Wakuli heeft €500.000 opgehaald om in 2020 bij zo'n 15.000 huishoudens vers gebrande koffie aan huis te bezorgen en daarmee tenminste 1.500 koffieboeren van een goed leefbaar inkomen te voorzien.

VenturesOne, Innovatie Fonds Rabobank, enkele informal investors en impact ondernemers zoals Arnoud Aalbersberg van Travel Health Group, bekend van het merk Care Plus) zijn de begunstigers van Wakuli in deze ‘seed’ financieringsronde, zo meldt het merk. Zondag 26 april 2020 waren de initiatoren te zien in het programma Dragon's Den voor en door nieuwe ondernemers, waarbij kan worden geinvesteerd. Over deze deelname zegt oprichter Lukas Grosveld: 'we hebben het geld niet per se nodig, maar het programma is wel een mooie kans om ons product aan Nederland te laten zien.'

Sinds januari 2019 verkoopt Wakuli ‘Direct Trade’ koffie aan huishoudens in heel Nederland. Volgens co-founder Yorick Bruins is hiermee het doel om de koffieketen zo kort mogelijk te maken en daarmee shared value te creëren aan beide kanten van de keten. Deze shared value betekent voor de boer een leefbaar inkomen en voor de koffiedrinker thuis echte vers gebrande specialty koffie voor een betaalbare prijs. Wakuli koopt de koffiebonen direct in bij de koffieboeren en brandt deze zelf in de koffiebranderij in Amsterdam Noord. De vers gebrande koffie gaat direct per post naar de consument. Op deze wijze is het mogelijk zicht te houden op een eerlijk proces en om koffie van de hoogst mogelijke kwaliteit te leveren.

'De kwaliteit koffie die wij aanbieden aan consumenten vind je eigenlijk alleen in speciaalzaken in de binnensteden. Versheid en origine zijn bij deze koffies het allerbelangrijkste', vertelt Bruins, 'Doordat een fysieke winkel of supermarkt bij ons geen schakel in de keten vormt, ligt ons prijspunt lager dan de koffie bij speciaalzaken en op dezelfde hoogte als koffie in de supermarkt.'

De koffie die nu in supermarkten ligt is van een andere kwaliteit, aldus de heren. Daarbij is het vaak lastig of zelfs onmogelijk om te achterhalen op welke manier de bonen zijn verkregen en wanneer ze zijn gebrand. Daardoor ligt 'bulk' kwaliteit op de loer. Bruins heeft ervaring. Jarenlang werkte hij als agri-consultant in Oost-Afrika waar hij coöperaties van koffieboeren adviseerde over export. Hier werd hij geconfronteerd met de uitdagingen die kleinschalige boeren het hoofd moeten bieden. De marktprijzen voor groene koffiebonen daalden de afgelopen jaren zo hard dat een gedeelte van de 25 miljoen kleinschalige koffieboeren een vergoeding ontvangt die lager is dan de productiekosten.

Ondanks hun harde werk, kunnen de boeren amper rondkomen. Toen Yorick in Tanzania door studievriend Grosfeld werd bezocht, besloten zij dat dit anders moest en kón. Samen werkten ze aan een plan om de boer aan de koffieliefhebber te verbinden, met het doel de koffieproducenten beter te kunnen betalen. In 2018 verscheepten ze met behulp van crowdfunding een eerste lading koffiebonen naar Nederland.

De mannen achter Wakuli zien dat traditionele schakels in de koffieketen, zoals handelaren, exporteurs en importeurs een groot gedeelte van de opbrengsten pakken zonder veel waarde toe te voegen. 'Volgens ons kan het veel eerlijker en duurzamer door direct bij koffieboeren in te kopen en ze zodoende een twee- tot driemaal zo hoge prijs te betalen dan op de wereldmarkt gebeurt. Supermarkten komen in dit model ook te vervallen: consumenten bestellen online en krijgen de vers gebrande koffie in een pakketje dat door de brievenbus past opgestuurd.' Via hun innovatieve ‘my.wakuli’ platform, kunnen consumenten zelf regelen wanneer ze koffie willen ontvangen, hun koffie personaliseren, en zelfs spoedleveringen aanvragen die binnen 24 uur aankomen.

'We willen het zo makkelijk mogelijk maken voor mensen om echt goede en eerlijke koffie te gaan drinken', aldus Lukas,'Vaak krijgen we ook vragen over zetmethodes en optimale verhoudingen en we helpen mensen dan ook graag met het zetten van hun lekkerste kop koffie ooit.'

Om nog meer koffieliefhebbers te bereiken hebben ze naast koffiebonen en filterkoffie, een primeur voor Nederland: bio-afbreekbare capsules met single origin specialty koffie voor in de Nespresso machines. Inmiddels genieten bijna 5.000 huishoudens, wekelijks of maandelijks van de vers gebrande specialty koffie. “Ons doel is om 1 miljoen huishoudens in heel Europa te verbinden met 50.000 koffieboeren', zegt Lukas. Op deze manier creëert Wakuli volgens hem shared value aan beide kanten van de keten: beter betaalde boeren en koffiedrinkers die betaalbare en vers gebrande specialty koffie thuis geleverd krijgt.

En nu is er dus die extra impuls via Dragon's Den. Grosveld: 'voor Wakuli is het belangrijk om investeerders aan te trekken die onze missie net zo’n warm hart toedragen als wij. Als mensen het alleen maar voor het geld doen, dan zijn wij niet zo geïnteresseerd.'
(PvWK, beeld boven: Chevanon Photography, Pexel)


Wakuli co-founders Yorick Bruins en Lukas Grosfeld (rechts)

Meer info over Wakuli klik hier.

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken