Piepr brengt aardappel terug in harten en hoofden

Piepr brengt aardappel terug in harten en hoofden
  • Food-en-retail
  • 29 jun 2020 @ 11:25
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Food

Platform Piepr is gelanceerd, een initiatief om de aardappel haar ‘mojo’ terug te geven en de korte keten te promoten en bestendigen, direct van boer naar consument.

Piepr kwam tot stand door een coalitie van strategiebureau Fronteer, food ondernemer Mister Kitchen en duurzaamheidsexpert Giantleaps. Het initiatief wordt gesteund door Rabobank Amsterdam, LTO Noord, Schiphol, Local2Local en Project Idols*.

De coronacrisis is een vruchtbare bodem gebleken voor lokale consumptie en korte keteninitiatieven. 'Maar de korte keten biedt veel meer dan een tijdelijke oplossing voor veranderende consumptie tijdens deze crisis', stelden Barbara Baarsma, Drees Peter van den Bosch, Joris Lohman en Samuel Levie in het NRC Handelsblad van 16 juni 2020. Zij deden daarmee een oproep om de korte keten te bestendigen, ook na corona. Piepr heeft hetzelfde doel voor ogen.

De Piepr Revolutie
Ons eten kost onze planeet energie: de weg van grond tot mond is vaak lang en kost meer dan het eten zelf oplevert. Structurele gedragsverandering is nodig, stellen Mister Kitchen, Fronteer, Giantleaps, Rabobank Amsterdam, LTO Noord, Schiphol en Local2Local. Ze starten daarom deze pilot van de Piepr Revolutie, samen met boeren, merken en andere marktpartijen. Het doel: de aardappel haar glans teruggeven. 

'We wonen in een voedselparadijs; er is in Nederland vers voedsel in overvloed: ook aardappels. Het enige wat we moeten doen is het willen zien en met onze voedselkeuze de door ons allemaal gewenste verduurzaming versnellen. Korte ketens helpen daarbij. En de Piepr producten maken dat ook nog eens heel lekker', reageert Barbara Baarsma van Rabobank.

Op het platform Piepr.org staan nieuwe aardappelgerechten en -producten die bijzondere aardappelrassen weer op tafel moeten krijgen bij consumenten; direct van boer tot consument. Daarnaast wordt het bewustzijn vergroot door persoonlijke verhalen over aardappelboeren en wordt gewerkt aan initiatieven in educatie en voorlichting.

'Het is goed dat de korte keten nu meer aandacht krijgt, want veel consumenten weten weinig over hoe voedsel geteeld wordt. In Nederland lopen we voor op het gebied van innovatie, ook in de aardappelteelt. Ik ben blij dat we jou de resultaten daarvan nu letterlijk kunnen voorschotelen', stelt Corné Kodde van Polder Potato.

Over het onderzoek
Het afgelopen half jaar is in een coalitie van verschillende probleemeigenaren (LTNO Noord, Rabobank Amsterdam, Schiphol en Local2Local) en creatief consortium (Fronteer, Giantleaps en Mister Kitchen) onderzoek gedaan naar de vraag: Hoe kunnen we de korte keten promoten en bestendigen?

Twee belangrijke inzichten: de Nederlandse consument heeft een sterk verminderd bewustzijn van de herkomst en productie van voedsel. Beter bekend als on(w)etendheid. 'Daarnaast leerden we dat de Nederlandse aardappelketen al heel duurzaam en relatief kort is: 90% van de in Nederland geconsumeerde aardappelen komt van eigen bodem. Maar we leerden ook: de aardappel is in Nederland haar ‘mojo’ kwijt en heeft een deel van haar glans verloren aan producten als rijst, quinoa en natuurlijk pasta. Stuk voor stuk producten met een veel hogere klimaatimpact', aldus de initiatoren van Piepr.

Project Idols*
Het programma Increasing Demand by Offering LearningS is in het leven geroepen om de markt voor de culturele en creatieve sector te vergroten, door het ontwikkelen en professionaliseren van opdrachtgeverschap. Binnen afgekort 'Idols*' wordt gefocust op grote maatschappelijke uitdagingen uit het missiegedreven innovatiebeleid van de overheid Om tot daadwerkelijke nieuwe, mensgerichte en betekenisvolle oplossingen te komen is een creatieve aanpak noodzakelijk. De creatieve en culturele sector is bij uitstek in staat om complexe vraagstukken en maatschappelijke uitdagingen te vertalen in innovatieve oplossingen waarbij de gebruiker centraal staat, waardoor hoogwaardige en ook internationaal aansprekende innovaties kunnen worden gerealiseerd. Idols* is een programma van de Federatie Creatieve Industrie en wordt mogelijk gemaakt door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
(PvWK)

Over Fronteer
'Fronteer is een creatief strategie-adviesbureau dat organisaties begeleidt in het ontwikkelen van innovaties en nieuwe impactvolle strategieën. Fronteer kent een unieke aanpak die ruimte creëert en cultiveert om grenzen te verleggen. Bovenal is Fronteer gespecialiseerd in expert co-creatie: door opdrachtgevers, gebruikers en experts samen te brengen ontstaan baanbrekende ideeën, helderheid en concepten voor groei. In 2020 heeft Fronteer de B Corp certificering verkregen, een onderschrijving van de ambitie en overtuiging dat co-creatie bijdraagt aan het versnellen van positieve impact. Het klantportfolio van Fronteer bestaat onder meer uit Heineken, Philips, KLM, Pon, ROC van Amsterdam, Eneco, Hema, Bugaboo en WNF.'

(bron: Fronteer)

Voor meer informatie over Piepr zie hier.

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken