Always doneert aan Voedselbanken en Kinderhulp versus menstruatiearmoede

Always doneert aan Voedselbanken en Kinderhulp versus menstruatiearmoede
  • Food-en-retail
  • 29 sep 2020 @ 07:56
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MVOMarketing

Uit recent onderzoek* in opdracht van Always, blijkt dat ruim 25.000 Nederlandse meisjes en jonge vrouwen lessen missen door een gebrek aan financiële middelen om maandverband of tampons te kopen.

Het onderzoek bouwt voort op een eerder onderzoek** naar menstruatiearmoede dat Plan International in 2019 uitvoerde.

De schaamte om over menstruatie te praten én de angst om toe te geven niet genoeg geld te hebben, zorgen ervoor dat het onderwerp onder de radar blijft.

'We spreken van menstruatiearmoede wanneer een vrouw of meisje geen geld heeft om de middelen te kopen die zij nodig heeft om haar menstruatie hygiënisch en zelfverzekerd door te komen', licht Caroline Hoefsloot van Always toe. 'We voeren deze campagne tegen menstruatiearmoede wereldwijd en merken dat het vaak wordt gezien als een probleem dat uitsluitend in ontwikkelingslanden voorkomt. Dat is echter niet de realiteit: in Nederland missen ruim 25.000 meisjes en jonge vrouwen lessen doordat ze geen geld hebben voor maandverband of tampons, waardoor ze waardevolle kansen mislopen. Always doneert daarom maandverband aan Nationaal Fonds Kinderhulp en Voedselbanken Nederland om deze menstruatiearmoede te bestrijden en maakt dit onderwerp bespreekbaar met een bewustwordingscampagne.

Kranten, sokken en proppen wc-papier
Uit het in juni 2019 uitgevoerde onderzoek ‘Bloedserieus’ van Plan International bleek dat meisjes in Nederland soms geen geld hebben voor maandverband of tampons. Het onderzoek van Always bouwt hierop voort door aan te tonen hoeveel meisjes en jonge vrouwen soms zelfs schoollessen missen vanwege een gebrek aan financiële middelen voor menstruatieproducten. Uit het onderzoek blijkt ook dat 1 op de 33 meisjes en vrouwen wel eens heeft moeten kiezen tussen het kopen van maandverband of tampons, en andere boodschappen. Zij gebruiken dan alternatieve oplossingen, zoals kranten, sokken of proppen wc-papier om het menstruatiebloed op te vangen. Deze moeilijkheden spelen zich vaak in stilte af: bijna de helft van deze meisjes en jonge vrouwen geeft aan dit met niemand te bespreken. Van de meisjes en jonge vrouwen die soms geen geld hebben voor maandverband of tampons, geeft meer dan 1 op de 5 aan niet aan anderen om maandverband of tampons te durven vragen.

Menstruatiearmoede bestrijden met behulp van Kinderhulp en Voedselbanken Nederland
Voor Always was het belangrijk om Kinderhulp en Voedselbanken Nederland aan te haken en maandverband te doneren voor de jonge vrouwen en meisjes die dit het hardst nodig hebben. Daarmee gaat Always de strijd tegen menstruatiearmoede aan. Pien de Ruig, bestuurslid Communicatie van Voedselbanken Nederland: 'De voedselbanken helpen de armsten aan voedsel. We zijn echter heel blij met deze donatie van maandverband en juichen het toe dat Always bewustzijn wil creëren voor dit belangrijke onderwerp. Dagelijks bedienen wij veel gezinnen, waaronder meisjes en jonge vrouwen die zich misschien geen menstruatieproducten kunnen veroorloven. We waarderen het daarom zeer dat we hen dit najaar pakken maandverband kunnen aanbieden.'

Koop en doneer
Om bij te dragen aan de aanpak van dit probleem doneert Always dit najaar producten aan Voedselbanken Nederland en Kinderhulp. Voor ieder pak maandverband dat bij Kruidvat gekocht wordt tussen 22 september en 2 november 2020, doneert Always een product. Voedselbanken Nederland geeft het maandverband uit vanuit haar uitgiftepunten aan vrouwen die aangeven daar behoefte aan te hebben. Kinderhulp maakt van de donatie gebruik om meisjes gedurende een langere periode van maandverband te voorzien, zodat zij zich hier niet langer druk over hoeven te maken. Om menstruatiearmoede bespreekbaar te maken, vraagt Always daarnaast via een tv-commercial en verschillende sociale mediakanalen met de hashtag #StopMenstruatieArmoede aandacht voor het onderwerp.
(PvWK, foto klaprozen: Roma Kaiuk / Unsplash)

Verantwoording:
* Kwantitatief onderzoek door No Ties, in opdracht van Always. Uitgevoerd in juli 2020 onder een groep van 1.062 vrouwen in de leeftijdscategorie 12-25 jaar.
** Kwantitatief onderzoek uitgevoerd in opdracht van Plan International. Uitgevoerd in juni 2019 onder een groep van 1.037 vrouwen in de leeftijdscategorie 12-25 jaar.

Over Always
'Always, het nummer één merk in bescherming voor vrouwen tijdens de menstruatie, biedt een breed assortiment aan maandverband en inlegkruisjes voor ieder type lichaam, iedere menstruatie en ieders voorkeur. Het Always assortiment bevat Always Ultra, Always Platinum, Always Cotton Protection, Always Sensitive, Always Maxi, Always inlegkruisjes en Always Discreet. Al meer dan 30 jaar steunt Always miljoenen meisjes wereldwijd, door hen te onderwijzen over de pubertijd en het opbouwen van zelfvertrouwen in deze periode. Daarnaast levert Always producten aan meisjes in nood. Always gelooft dat we samen een wereld kunnen creëren waarin de pubertijd een periode is waarin meisjes zich kunnen ontwikkelen tot zelfverzekerde vrouwen. Kijk voor meer informatie op www.lekkerinhetleven.nl/merken/always.'
(bron: P&G)

Over Procter & Gamble
'P&G bedient consumenten over de hele wereld met een portfolio bestaande uit vertrouwde, kwalitatieve, toonaangevende merken, waaronder Always, Ambi Pur, Ariel, Aussie, Dreft, Gillette, Gillette Venu, Head & Shoulders, Herbal Essences, Lenor, Mr Propre, Olaz, Oral-B, Pampers, Tampax, Vicks. Ga naar www.pg.com/ voor het laatste nieuws en informatie over P&G en haar merken.'

(bron: HK strategies)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken