Ingka Group investeert 600 miljoen euro extra in duurzaamheid
- Food-en-retail
- 4 sep 2020 @ 16:05
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - ZakelijkMarketingMVO
- 4 sep 2020 @ 16:05
- Peter van Woensel Kooy
Ingka Group - de grootste franchisenemer van het merk Ikea - gaat de komende twaalf maanden significant meer investeren in duurzaamheid. Dat werd vandaag bekendgemaakt tijdens de virtuele editie van One Home, One Planet (OHOP).
OHOP is een tweedaags evenement met meer dan driehonderd beleidsbepalers van bedrijven, overheid en NGO's. Het doel is om Ikea in 2030 klimaatpositief te maken en dus de ecologische voetafdruk van Ikea naar nul te brengen. Het komende jaar investeert Ingka Group meer dan 600 miljoen euro extra in innovatieve bedrijven, schone oplossingen en de eigen operatie. Om zo bij te dragen aan een CO2-vrije economie. In totaal investeert de organisatie zo'n 3,8 miljard euro in duurzaamheid.
Sinds 2009 investeert Ingka Group, via de investeringstak Ingka Investments, in innovatieve bedrijven die een focus hebben op duurzaamheid en die de ambitie delen om 100% energieneutraal te zijn. De komende periode wordt geïnvesteerd in bedrijven en oplossingen die de doelstellingen van het Verdrag van Parijs en de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties nastreven.
Het bedrijf wil de komende periode het gebruik van fossiele brandstoffen terugbrengen naar nul, om daarmee te voldoen aan de nieuwste standaarden op het gebied van ESG (environmental, social en governance). Ook worden wereldwijd pensioenfondsen die een relatie hebben met Ingka Group beoordeeld op de mate waarin zij voldoen aan deze ESG-standaarden.
Juvencio Maeztu, Deputy ceo en cfo Ingka Group: 'Ondanks de grote uitdagingen waar we voor staan in de wereld, hebben we nog steeds de verantwoordelijkheid om ons in te zetten voor een toekomstbestendig klimaat. Dat is en blijft onze prioriteit. Wij willen onderdeel zijn van de oplossing en daarom zullen wij onze toekomstige investeringen zodanig inrichten dat wij bijdragen aan schonere, groenere en inclusieve economische groei.'
Ingka Group laat met deze investering zien dat het vastbesloten is om actie te ondernemen voor een beter klimaat. Daarmee draagt de grootste franchisenemer bij aan de ambitie van Ikea om in 2030 meer broeikasgassen uit de lucht te halen dan zijn gehele waardeketen uitstoot. Eerder dit jaar kondigde Ikea aan dat de ecologische voetafdruk met 4,3% was verminderd terwijl de financiële groei van het bedrijf met 6,5% was gestegen. De groei van het bedrijf werd zo ontkoppeld van de CO2-uitstoot. Het bezit momenteel 546 windturbines in veertien landen, twee zonneboerderijen met 1,5 miljoen zonnepanelen en meer dan 920.000 zonnepanelen op daken van Ikea winkels en magazijnen. Deze investeringen dragen bij aan het doel van Ingka Group om evenveel hernieuwbare energie op te wekken als wordt verbruikt. In Nederland bevinden zich momenteel al bijna 40.000 zonnepanelen op de daken van de winkels en het distributiecentrum.
Christiana Figueres, voormalig Executive Secretary van the United Nations Framework Convention on Climate Change en spreker op de duurzaamheidsconferentie One Home, One Planet: 'Het besluit van Ingka Group laat zien welke rol bedrijven kunnen spelen in het op de kaart zetten van het klimaatprobleem. We moeten direct investeren in groene technologieën en schone oplossingen. Bedrijven - groot en klein - hebben hierin een belangrijke rol en zij hebben de kans om uitdagingen om te zetten in oplossingen.'
Ikea onderschrijft het belang van de EU Green Deal, waarmee de EU wordt aangemoedigd om de economie klimaatneutraal en duurzaam te maken. De Exponential Climate Action Roadmap - onderdeel van de Green Deal - heeft tot doel om in 2030 de uitstoot van broeikasgassen te halveren.
De afgelopen jaren heeft Ingka Group geïnvesteerd in - en samengewerkt met - bedrijven zoals:
- RetourMatras: een Nederlands bedrijf dat het mogelijk maakt om meer dan 90% van de materialen in matrassen te recyclen. De investering steunt RetourMatras in het uitbreiden van een verwerkingscapaciteit tot meer dan een miljoen matrassen per jaar in Nederland.
- Morssinkhof Rymoplast: een toonaangevende speler in de Europese plastic-recyclingindustrie. Tevens gevestigd in Nederland.
- Winnow: een bedrijf dat een Artificial Intelligence-oplossing heeft bedacht om voedselverspilling tegen te gaan in professionele keukens.
- Aerofarms: een overdekt stadslandbouwbedrijf.
- Optoro: een logistiek softwareplatform voor retailers om afval bij retourneren te verminderen.
Dit meldt Ingka zelf. Lees meer over de duurzame prestaties en ambities van Ingka Group in dit Annual & Sustainability Summary report.
(PvWK)
Over IG
'Ingka Group (Ingka Holding en de door haar gecontroleerde entiteiten) is één van de 12 afzonderlijke bedrijven die Ike winkelkanalen bezitten en uitbaten op basis van een franchiseovereenkomst met Inter Ikea Systems. Ingka Group kent drie divisies: Ikea Retail, Ingka Investments en Ingka Centres. Ingka Group is met 374 Ikea winkels in 30 markten en 161.200 medewerkers 's werelds grootste woninginrichtingretailer. In FY19 verwelkomden deze winkels 839 miljoen bezoekers. IKEA.com telde 2,6 miljard bezoekers. Ingka Group eert de Ikea visie om een beter dagelijks leven te creëren voor zoveel mogelijk mensen door goed ontworpen, functionele en betaalbare woninginrichtingsproducten van hoge kwaliteit aan te bieden, die met zorg voor mens en milieu worden geproduceerd. Voor meer informatie, kijk op Ikea.nl.'
(bron: Ingka)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- One Planet
- virtuele editie
- duurzaamheid
- franchisenemer
- Ingka Group
- merk
- One Home
- OHOP
- bekend
- gemaakt
- IKEA
- investeren
- vandaag
- significant
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing