[interview] KFC CMO Trix van der Vleuten: 'een bucket brengt mensen dichter bij elkaar'

[interview]  KFC CMO Trix van der Vleuten: 'een bucket brengt mensen dichter bij elkaar'
  • Food-en-retail
  • 14 sep 2020 @ 11:55
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

Trix van der Vleuten is nu anderhalf jaar werkzaam als Chief Marketing Officer bij KFC Northern Europe. Daarvoor bekleedde zij diverse marketingfuncties binnen de FMCG-branche. Vandaag gaat KFC's nieuwste campagne de lucht in, goede reden voor een interview.

Van Der Vleuten (foto) werkte eerder voor Pepsico, Grolsch, FrieslandCampina en Kraft Heinz. Nu geeft zij het iconische foodmerk Kentucky Fried Chicken extra vleugels. 'Marketing inspireert mij enorm', vertelt zij MarketingTribune, 'de kracht van merken om een boodschap over te brengen en ergens voor te gaan staan, om in één beeld of in een video van 30 seconden een complex of gevoelig onderwerp helder en toegankelijk te communiceren. Ik probeer als marketeer altijd vooruitstrevend te zijn en thema’s te adresseren die spelen in de maatschappij. Ik bewonder merken die dat durven op een creatieve wijze. Creativiteit is van groot belang. Consumenten willen geprikkeld en verbaasd worden.'

Hoe ben je aan boord gekomen bij KFC?
'KFC sloot perfect aan bij mijn wensen en ambities. KFC is een global brand met grote digitale ambities en op regionaal niveau is er grote creatieve vrijheid om de consument zo goed mogelijk te bedienen. KFC heeft een prachtige historie en tot op de dag van vandaag is er een grote maatschappelijke betrokkenheid. We proberen ons ook als werkgever te onderscheiden. Iedereen krijgt bij ons een kans en als je hard werkt en gedreven bent kun je veel bereiken binnen KFC. Er zijn veel opleidingsmogelijkheden, het bedrijf denkt graag met medewerkers mee. Daarnaast ben ik nog steeds erg onder de indruk van onze producten. De kip is vers en wordt altijd ter plaatse door een echte kok gepaneerd en klaargemaakt.'

Hoe staat het merk ervoor? Is de pandemie nog van invloed geweest dit jaar?
'Net als dat bij andere ondernemingen het geval is heeft de coronacrisis natuurlijk impact. Het heeft ervoor gezorgd dat we wijzigingen moesten doen in ons aanbod om te zorgen dat onze teammembers in de restaurants op 1,5 meter kunnen blijven werken. We zien ook een verandering in hoe mensen ons merk gebruiken. We zijn meer gaan bezorgen via onze partners als Uber Eats, Deliveroo & Thuisbezorgd, maar er zijn ook meer Drive-Thru bezoeken.

Kun je vertellen hoe campagnes op Europees niveau worden georganiseerd?
'Campagnes worden bij KFC altijd lokaal ontwikkeld en uitgerold. We hebben daar een enorme vrijheid in. Zolang je maar niet aan het logo zit. Recent hebben we overigens wel onze eerste global campagne gemaakt met verschillende senior marketeers uit de hele wereld, ook uit Nederland.'

Nu staat een nieuwe in de steigers. Met welk bureau?
'Na een intens pitch-traject is dit onze eerste campagne met Cloudfactory. United by the Bucket is een ode aan diversiteit, in de breedste zin van het woord. De werknemers van KFC hebben verschillende achtergronden en in totaal meer dan negentig nationaliteiten. Colonel Sanders, de oprichter van KFC, bracht vanaf dag één vrachtwagenchauffeurs en miljonairs samen aan één tafel - een bucket brengt mensen dichter bij elkaar. De nieuwe campagne sluit volledig aan op die gedachte.'

Kun je vertellen wat de kern is van de nieuwe campagne?
'United by the Bucket laat op een eigentijdse manier zien waar wij als KFC voor staan: Always Original - in onze producten en in onze teams. Wij moedigen mensen aan hun achtergrond, talenten en persoonlijke verhaal als kracht te zien en die in te zetten voor het team, de gasten en de samenleving. Als je diversiteit kan omzetten in inclusiviteit zorgt dit voor saamhorigheid en eenheid. Dat willen wij met deze campagne laten zien.'

Wat wordt de volgende stap?
'We gaan verder stappen zetten in de digitale transformatie van het merk.'

Nog ander nieuws van KFC dat je wilt delen?
'We gaan binnenkort het 100ste restaurant in mijn regio openen.'

 

tekst: Peter van Woensel Kooy

Lees hier alles over de nieuwe film: 'KFC lanceert United by the Bucket

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken