Inflatie loopt op naar 1,1 procent in september
- Food-en-retail
- 8 okt 2020 @ 09:44
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Onderzoek
- 8 okt 2020 @ 09:44
- Sjaak Hoogkamer
Consumentengoederen en -diensten waren in september 1,1 procent duurder dan vorig jaar, meldt het CBS. In augustus was de inflatie nog 0,7 procent.
Prijsstijging kleding
De prijsontwikkeling van kleding had een opwaarts effect op de inflatie. Kleding was in september 0,1 procent duurder dan een jaar eerder. In augustus waren de prijzen nog 4,5 procent lager dan in dezelfde maand vorig jaar. De zomeruitverkoop liep in augustus langer door dan vorig jaar, waardoor de prijzen gemiddeld lager waren. De najaarscollecties werden dit jaar vooral in september geïntroduceerd.
Inflatie in Europa blijft negatief
Naast de consumentenprijsindex (CPI) berekent het CBS ook de Europees geharmoniseerde consumentenprijsindex (HICP). Consumentengoederen en –diensten in Nederland waren volgens de HICP in september 1,0 procent duurder dan een jaar eerder, in augustus was dat nog 0,3 procent. De inflatie in de eurozone daalde volgens voorlopige cijfers van -0,2 procent in augustus naar -0,3 procent in september. Het verschil tussen de HICP van Nederland en de eurozone is hiermee deze maand toegenomen. De inflatie in Nederland is sinds december 2018 elke maand hoger dan de inflatie in de eurozone.
De HICP wordt volgens de Europees geharmoniseerde methode berekend zodat deze kan worden vergeleken met andere lidstaten van de Europese Unie. De prijsindexcijfers voor de eurozone en de Europese Unie als geheel worden berekend uit de HICP’s van de afzonderlijke lidstaten. De Europese Centrale Bank (ECB) gebruikt deze cijfers voor het monetaire beleid. De HICP houdt in tegenstelling tot de CPI geen rekening met de kosten van het wonen in de eigen woning. In de CPI worden deze kosten berekend aan de hand van de ontwikkeling van woninghuren.
Prijzendashboard
De consumentenprijsindex is één van de belangrijkste prijsindicatoren die is opgenomen in het prijzendashboard. Hierin staan ook andere indicatoren zoals de prijsindex bestaande koopwoningen en de in- en uitvoerprijzen van de industrie.
Door de overheidsmaatregelen waren sommige diensten niet of beperkt beschikbaar in september, zoals vliegreizen en deelname aan evenementen. Hierdoor zijn er voor een deel van deze diensten geen transacties geweest waarvan de prijzen gemeten konden worden. In aansluiting op de richtlijnen van Eurostat, het statistisch bureau van de Europese Unie, heeft het CBS per situatie gekozen voor de meest passende schattingsmethode. De artikelgroepen waarbinnen prijzen geschat moesten worden in verband met corona maken samen circa 3 procent uit van de consumptieve bestedingen. In een notitie worden alle keuzes toegelicht en in een aparte tabel wordt aangegeven per artikelgroep of er een schatting is gemaakt.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing