Nederlander at alweer meer vlees
- Food-en-retail
- 27 okt 2020 @ 08:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 27 okt 2020 @ 08:30
- Peter van Woensel Kooy
De toegenomen vleesconsumptie in 2019 wordt gesignaleerd door Nu.nl op basis van onderzoek dat door Wageningen University & Research (WUR) naar buiten wordt gebracht in opdracht van Wakker Dier.
Volgens Nu blijkt uit de cijfers dat we vooral meer vlees van pluimvee zijn gaan eten; varkensvlees laat een kleinere stijging zien. Nederlanders eten gemiddeld 18,5 kilo varken per jaar. Kip staat op de tweede plaats, met 11,5 kilo per hoofd van de Nederlandse bevolking. Van koeienvlees eten we jaarlijks 8 kilo per persoon.
Marges onder druk
'Door de horecasluitingen die dit jaar van kracht zijn geworden, zullen niet alleen de cijfers veranderen, maar vermoedelijk ook het aanbod van vlees. Luxe vleesdelen vinden hun weg niet meer naar de horecamarkt, waardoor de marges onder druk komen te staan in de keten als geheel. Dat zal mogelijk een effect hebben op niet de vraag naar vlees, maar het aanbod (minder) en de prijs van vlees (duurder)', analyseert vakmedium Foodlog. Omgerekend naar echt gegeten kilo's aten Nederlanders in 2019 een kleine 40 kilo vlees. Veel foodmarketeers haken anno 2020 juist in op de groeiende vraag naar plantaardige alternatieven voor vlees, die leidt tot groter aanbod.
(PvWK, bronen: Nu.nl en Foodlog, beeld: Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- carnivoor
- trend
- naar buiten
- Wageningen University & Research
- Foodlog
- 2019
- rund
- onderzoek
- cijfers
- slacht
- gesignaleerd
- marketing
- kip
- vleesconsumptie
- WUR
- plantaardig
- varken
- koe
- Nu.nl
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing