Retailers en kringloopwinkels in actie tegen e-waste

Retailers en kringloopwinkels in actie tegen e-waste
  • Food-en-retail
  • 5 okt 2020 @ 15:45
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenMarketingMVO

Blokker, BCC en Bol.com en diverse kringloop-winkels stellen aan hun klanten in aanloop naar de Nationale Recycleweek (12 tot 18 oktober 2020) een gratis Jekko inzamelbox beschikbaar ('op=op'), versus e-waste.

In de Jekko, waarvan er inmiddels een miljoen zijn te vinden in Nederlandse huishoudens, kunnen thuis rondslingerende kleine afgedankte elektrische apparaten, lampen en batterijen worden verzameld.  

Hoewel inzamelorganisatie Wecycle in 2019 40 miljoen kilo klein e-waste inzamelde en liet recyclen, blijkt uit onderzoek dat consumenten het gescheiden inzamelen thuis nog vaak niet goed weten te organiseren. Daardoor blijft veel klein e-waste rondslingeren wat uiteindelijk, vaak door onwetendheid of onachtzaamheid, in de grijze kliko verdwijnt. 

'En dat is slecht voor het milieu en een gemiste kans om bruikbare grondstoffen uiteindelijk via recycling te herwinnen', aldus Wecycle directeur Jan Vlak, 'De Jekko inzamelbox waarvan er inmiddels meer dan een miljoen te vinden zijn in Nederlandse huishoudens helpt consumenten en vergroot de kans dat ook klein e-waste de juiste weg richting recycling weet te vinden. Door de handen ineen te slaan met Blokker, BCC, bol.com en diverse kringloopwinkels willen we samen met deze grote retailers een extra boost geven aan de inzameling van die grote onzichtbare berg e-waste die thuis ergens op zolder, in een schuur of berging of in een lade rondslingert.'

Speciale Jekko AR game om gebruik te stimuleren 
In oktober zijn via Blokker, BCC, Bol.com en diverse kringloopwinkels gratis Jekko inzamelboxen beschikbaar. Zolang de voorraad strekt, in retailjargon 'op=op'. Bij Blokker, BCC en kringloopwinkels staat een actiedisplay en klanten van bol.com ontvangen bij aflevering van een groot apparaat via Dynalogic of PostNL een gratis Jekko.

De Jekko wordt geleverd als bouwpakket. Om het in elkaar zetten en uiteindelijke gebruik van de Jekko te stimuleren, krijgen klanten een actiewikkel of kaart met een QR code waarmee, alleen in combinatie met een Jekko, een gratis Jekko AR game (augmented reality – red.) kan worden gespeeld. Met het testen van de Jekko maken klanten volgens de initiatoren bovendien kans op een leuke prijs.

2e Nationale Recycleweek
De samenwerking tussen Wecycle en de deelnemende retailpartners is onderdeel van de tweede landelijke Nationale Recycleweek, die loopt van 12 t/m 18 oktober 2020. Wecycle voert deze Jekko-campagne uit in opdracht van Stichting LightRec Nederland. De Nationale Recycleweek en alle campagnes die dan plaatsvinden hebben als doel om steeds meer mensen aan te zetten om al hun e-waste altijd gescheiden in te leveren. Door dit te doen in plaats van zomaar weg te gooien, blijven grondstoffen behouden en komen schadelijke stoffen niet in het milieu terecht.
(PvWK)

Meer informatie op wecycle.nl/jekko

Over Wecycle
'Wecycle voert de regie over de inzameling en recycling van afgedankte elektrische apparaten en energiezuinige lampen, kortweg e-waste. Via ons landelijk dekkend inzamelnetwerk van 13.000 punten kunnen consumenten en professionals e-waste gratis inleveren. Samen met onze inzamel-, sorteer- en recyclepartners dragen we dagelijks bij aan de circulaire economie. Dit doen we voor ruim 2.000 producenten en importeurs van elektrische apparaten en energiezuinige lampen in opdracht van zes producentenorganisaties: Stichting Fiar, Stichting ICT Milieu, Stichting LightRec Nederland, Stichting Metalektro Recycling, Stichting Verwijdering Elektrische Gereedschappen en Stichting Witgoed. In 2019 hebben wij 116,2 miljoen kilo e-waste ingezameld en gerecycled met een nuttige toepassing van 95 procent. Hiermee is een CO2-uitstoot vermeden van 382 miljoen kilo.'

(bron: Wecycle)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken