CBL vindt tabakverbod in supermarkten politiek emotioneel besluit

CBL vindt tabakverbod in supermarkten politiek emotioneel besluit
  • Food-en-retail
  • 30 nov 2020 @ 08:35
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenPolitiek

Het verbieden van de verkoop van tabak in supermarkten per 2024 is volgens CBL-directeur René Roorda niet goed beargumenteerd besluit. ‘Het lijkt erop dat deze staatssecretaris tabak de supermarkt uit wil.'

Roorda noemt ‘politiek emotioneel besluit’. ‘Het lijkt erop dat deze staatssecretaris tabak de supermarkt uit wil. Niet dat hij het roken in Nederland wil verminderen’, zegt hij in vakmedium Distrifood. Hij spreekt van ‘behoorlijk onbehoorlijk bestuur’ als het gaat om het verbod op de verkoop van sigaretten en tabak door de supermarkten per 2024. ‘Het is niet fact-based. Als supermarktsector hebben wij afgelopen zomer alle tabak en sigaretten afgedekt. Je praat over een investering door 4300 supermarkten. De sigaretten zitten daarnaast ook nog in een blanco verpakking. De effecten van die twee maatregelen zijn totaal niet meegenomen in deze beslissing. Daar hebben wij als CBL problemen mee. Verder gaat de staatssecretaris compleet voorbij aan het feit dat je toch een onderscheid moet maken tussen grote en kleine supermarkten’, reageert Roorda.

Bedreiging kleinere supermarkten
Het CBL (Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, red.) behartigt de collectieve belangen van de Nederlandse supermarktbranche en foodservicebedrijven. Het kantoor van het CBL staat in Leidschendam. Bij het CBL, dat in 1970 werd opgericht, zijn deze bedrijven aangesloten. MarktingTribune noteerde recent al dat het verbod ook het voortbestaan van de servicebalie in de retail bedreigt als ook kleinere supermarkten die omzet gaan missen.
Lees hier verder. (bronnen: CBL, MT en Distrifood; foto: Fancesca Zama / Pexels)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken