Correctbook spreekt zich uit tegen Black Friday
- Food-en-retail
- 25 nov 2020 @ 12:29
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Winkelen
- 25 nov 2020 @ 12:29
- Lucas Boon
Correctbook spreekt zich met een vandaag gelanceerde campagne uit tegen Black Friday. 'Het schreeuwt 'meer, meer, meer!' en dat staat haaks op een andere hedendaagse missie: duurzaamheid.'
Correctbook is een webshop die zich met uitwisbare notitieboekjes inzet voor de strijd tegen analfabetisme in ontwikkelingslanden. Het uit Amerika overgewaaide Black Friday moedigt de laatste jaren ook in Nederland mensen aan om te kopen. Black Friday, dat wordt beschouwd als 'het begin van het seizoen voor kerstaankopen', moet consumenten naar de winkels trekken met aantrekkelijke aanbiedingen. Sam van Tol, oprichter van Correctbook, vindt dat een kwalijke zaak. 'Black Friday wekt het idee dat alsmaar blijven kopen iets positiefs en innovatiefs is. Dat is het niet. Alles wat je koopt, wordt eerst gemaakt en dat kost grondstoffen, water en energie. Op grote schaal is dat een enorme klap voor het klimaat. Ik zou op z'n dag juist zeggen: probeer géén onnodige aankopen te doen.' De campagne wordt uitgerold via online marketing en de eigen kanalen van Correctbook.
Van Tol spreekt zich uit tegen het overmatige consumeergedrag dat Black Friday in de hand werkt. 'Eigenlijk willen wij júist de markt verzadigen. Met hoge kwaliteit, vervangbare onderdelen en een duurzaam productieproces gaan producten langer mee. En hoe langer producten meegaan, hoe minder er nieuw gekocht en dus geproduceerd zal worden.'
Correctbook is een van de weinige bedrijven die voorstelt te ‘consuminderen’ en Black Friday dus de rug toekeert, maar niet de enige. Ook Ikea liet vorige week weten niet mee te doen met de hoge kortingen en lanceerde een eigen initiatief genaamd Bring Back Friday, waarmee de meubelgigant consumenten vraagt gebruikte spullen terug te brengen voor een tweede leven.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing