Ikea versus koopjesgekte: 'Bring Back Friday'

Ikea versus koopjesgekte: 'Bring Back Friday'
  • Food-en-retail
  • 20 nov 2020 @ 08:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenMarketing

Past het überhaupt nog bij de tijdgeest om op één aangewezen dag massaal naar een winkel te gaan om koopjes te scoren? Ikea wil een duurzaam tegengeluid laten horen met de Bring Back Friday-campagne.

Met ‘Bring Back Friday’ roept Ikea klanten op om hun oude meubel(s) een tweede leven te geven en na te laten denken over de manier waarop zij consumeren. Klanten kunnen via de recent geïntroduceerde Meubel Inruilservice oude meubels terugbrengen naar de winkel - waar Ikea deze voor een gereduceerd bedrag terugkoopt en er voor ditzelfde bedrag een nieuwe eigenaar voor zoekt via de Koopjeshoek. Hiermee stimuleert de Zweedse meubelwinkelmerk een meer duurzame manier van consumeren - door het verlengen van de levensduur van een product.

De campagne bestaat uit radio & spotify, display, social media, online video op YouTube en influencer-activatie. 'Past het überhaupt nog bij de tijdgeest om op één aangewezen dag massaal naar een winkel te gaan om koopjes te scoren? En wat doe je met de spullen waarop je bent uitgekeken?', is de achterliggende gedachte. Met de ‘Bring Back Friday’-campagne, die tussen nu en 3 december 2020 wordt gecommuniceerd, wil Ikea een statement maken en duurzaam bewustzijn creëren bij de consument. In verband met Covid-19 komen klanten niet direct naar de winkel met hun oude meubels. Ze gaan eerst naar Ikea.nl, waar zij meer kunnen lezen over het idee achter ‘Bring Back Friday’ en de Meubel Inruilservice. Als ze een Ikea meubel hebben om in te ruilen, melden zij het product aan in een digitale tool voor een prijsvoorstel. Vervolgens selecteert de klant een specifiek timeslot om het product daadwerkelijk terug te komen brengen. Zo is de bezoekersstroom optimaal te controleren en kan het terugbrengen goed worden gespreid.

'Ikea wil een beter dagelijks bestaan voor zoveel mogelijk mensen, maar niet ten koste van het milieu. Hierbij is niet-duurzame consumptie een van de grootste uitdagingen. Als massaretailer heeft Ikea een verantwoordelijkheid om bij te dragen aan een oplossing en duurzame consumptie te bevorderen. Ikea verwacht dat de nieuwe service dit jaar 20.000 producten redt van het grofvuil of de afvalbak. Dit is een volgende stap voor Ikea om in 2030 100% circulair en klimaatpositief te zijn', aldus het merk.

Hieronder de bijbehorende film. Hierboven een beeld uit de recente 'Ikea koopt terug'-campagne, waarin een Billy-kast een tweede leven krijgt.
(PvWK)



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken