Pakketdrukte bereikt nieuw hoogtepunt tijdens feestdagen
- Food-en-retail
- 16 nov 2020 @ 08:03
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - DistributieOnderzoek
- 16 nov 2020 @ 08:03
- Peter van Woensel Kooy
Van Black Friday tot Kerstmis: webwinkels kunnen zich opmaken voor de drukste feestmaanden ooit. Zeker is dat de feestdagenperiode zich meer dan ooit online zal afspelen, verwacht Sendcloud.
Sendcloud voorspelt dat het aantal pakketten tijdens de piekperiode met zeker 22 procent groeit ten opzichte van 2019. Het alles-in-een verzendplatform doet deze voorspelling op basis van historische data en trends dit jaar.
Grootste piek ooit na roerig jaar
De maatregelen tegen het coronavirus leidden in april 2020 al tot een explosie van online orders. In Nederland resulteerde dit in weken met +175 procent meer pakketten dan gebruikelijk. Hoewel deze groei is afgezwakt, ligt het aantal pakketten nog altijd 22 procent boven verwachting. Dit zogenaamde ‘corona-effect’ resulteert waarschijnlijk in de grootste piek ooit.
Pakketdrukte bereikt hoogtepunt rond Cyber Monday en Sinterklaas
Weliswaar ligt het aantal orders dit jaar aanzienlijk hoger, de wekelijkse groei van het aantal pakketten toont volgens de onderzoekers een vergelijkbaar patroon als in 2019. Hoewel de traditionele feestdagen pas in december plaatsvinden, neemt het pakketvolume al vanaf november gestaag toe. 'De drukste week vindt plaats in de week van Cyber Monday en Sinterklaas, met gemiddeld 83 procent meer pakketten vergeleken met een gemiddelde week. Daarna neemt het pakketvolume licht af, waarna het in aanloop naar Kerst weer een vlucht neemt. In de week van Kerstmis moet rekening worden gehouden met zo’n 58 procent meer pakketten dan gebruikelijk.'
Grootste piek
'De periode rond de feestdagen is altijd druk voor webwinkels, maar dit jaar verwachten we de grootste piek ooit. Doordat een gezellig dagje shoppen er momenteel helaas niet in zit, zullen consumenten hun Sint- en Kerstcadeaus meer dan ooit online bestellen,' aldus Rob van den Heuvel, ceo en co-founder bij Sendcloud, 'Om de drukte op te vangen adviseren we online retailers met meerdere vervoerders samen te werken. Op die manier kunnen ze eenvoudig uitwijken naar een alternatieve bezorgdienst, wanneer een pakketnetwerk volloopt. Daarnaast is het van belang klanten via track & trace goed te informeren over de verwachte levertijd. Wanneer klanten weten wat ze kunnen verwachten, vergroten we de kans dat een pakket tijdens de eerste levering wordt aangenomen en voorkomen we onnodige drukte bij pakketpunten.'
(PvWK, foto: DC Sendcloud)
Over Sendcloud
'Sendcloud is de alles-in-een verzendoplossing voor webshops die willen groeien. Het platform helpt online retailers de concurrentiestrijd aan te gaan door het volledige verzendproces, van check out tot retouren, te optimaliseren. Veel webshops zien verzending als struikelblok, maar Sendcloud maakt hiervan een krachtig concurrentievoordeel.
Sinds 2012 is Sendcloud uitgegroeid van een eenvoudige applicatie tot een alles-in-een platform dat het volledige verzendproces automatiseert. De Eindhovense scale-up heeft inmiddels meer dan 15.000 klanten in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland en Oostenrijk. Dankzij het SaaS-platform is het overhandigen van een pakket niet langer een simpele, zakelijke transactie, maar een belangrijk onderdeel van de klantbeleving.'
(bron: Sendcloud)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- afspelen
- Black Friday
- onduidelijk
- webwinkel
- periode
- Black Friday
- feestmaanden
- Sendcloud
- Kerstmis
- druk
- online
- maar zeker is dat de feestdagen
- distributie
- marketing
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing