Zalando publiceert eerste diversiteits- en inclusierapport

Zalando publiceert eerste diversiteits- en inclusierapport
  • Food-en-retail
  • 17 nov 2020 @ 15:04
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MVO

Vandaag publiceert Zalando, Europa's toonaangevende online platform voor mode en lifestyle, zijn eerste jaarlijkse rapport over diversiteit en inclusie (D&I), genaamd 'do.BETTER'.

Het rapport geeft op transparante wijze inzicht in de inspanningen en de vooruitgang van het bedrijf tot nu toe. Het biedt bovendien een vooruitblik op hoe Zalando van plan is een meer diverse en inclusieve omgeving te creëren voor werknemers, klanten en partners.

'We streven ernaar om een divers en inclusief bedrijf te zijn, omdat we ervan overtuigd zijn dat dit ons op de lange termijn tot een succesvoller bedrijf zal maken. Maar investeren in diversiteit en inclusie is meer dan alleen een commerciële strategie, het is eigenlijk de enige juiste aanpak. Onze missie is om het startpunt te worden voor mode en we willen bij dit proces iedereen betrekken. Transformatie vraagt tijd. We staan nog aan het begin, maar de vooruitgang in het afgelopen jaar laat zien dat we op de goede weg zijn', zegt Zalando co-ceo Rubin Ritter. 

Een inclusiever platform voor klanten en partners 
In het afgelopen jaar heeft Zalando verschillende initiatieven genomen om een meer inclusieve en aantrekkelijke winkelervaring te bieden aan zo’n 35 miljoen actieve klanten. Zo zet het bedrijf in op het diversifiëren van het assortiment, met inclusiviteit voor alle maten in het achterhoofd en werkt het met een diverse groep modellen die alle klanten van het bedrijf vertegenwoordigen. Producten voor alle huidtinten zijn toegevoegd aan het beauty assortiment, en Zalando heeft meer merken aan boord gehaald die eigendom zijn van leden van minderheidsgroepen. Het bedrijf heeft als duidelijk doel om voor 2022 ten minste 70 Black-owned merken op het platform aan te bieden. Sinds dit jaar kunnen klanten bovendien een account maken in de Zalando-shop zonder binaire genderinformatie in te voeren. De  toegankelijkheid van alle websites en apps is verbeterd, zodat ook klanten met een beperking er gemakkelijker kunnen navigeren.

Investering van 5 miljoen euro voor meer vrouwen in tech
Diversiteit binnen technische teams is voor Zalando een bijzonder belangrijke uitdaging. Op dit moment bestaat 17% van de medewerkers in technologie bij Zalando uit vrouwen. Dit betekent dat Zalando’s producten hoofdzakelijk gecreëerd worden door mannen, terwijl ze vooral door vrouwen worden gebruikt. Om deze onbalans aan te pakken, streeft het bedrijf ernaar het aandeel vrouwen in technologie te verhogen tot 40-60%* voor 2023. Daarnaast belooft Zalando vijf miljoen euro te investeren in initiatieven om meer vrouwen in technische functies aan te trekken, ze te ondersteunen en ervoor te zorgen dat ze ook blijven.

Meer vrouwen in managementfuncties
In 2019 stelde Zalando zich het doel om voor eind 2023 een evenwichtige vertegenwoordiging van vrouwen en mannen in de hoogste zes managementlagen te hebben, met als streven een verdeling van 40-60%.* Het huidige do.BETTER-rapport laat zien dat de onderneming dit doel al heeft bereikt in de Supervisory Board, die nu voor 56% uit vrouwen bestaat. Zalando laat verder sterke vooruitgang zien op het niveau van senior vice president, waar het aandeel vrouwen in slechts één jaar tijd bijna is verdubbeld tot 30% vrouwen door dertien nieuwe vrouwen op dit niveau. De vice president-laag bestaat voor 22% uit vrouwen (toename van drie personen). Zalando erkent dat de Management Board de laagste diversiteit heeft, met momenteel geen vrouwelijke vertegenwoordiging en herbevestigt het streven om ook op dat niveau de doelen te bereiken voor 2023.  

Gelijke beloning
Het do.BETTER-rapport geeft verder inzicht in de loonkloof bij Zalando. De gemiddelde loonkloof tussen mannen en vrouwen in vergelijkbare functies in Duitsland bedraagt 6 procent. Bij Zalando bedraagt de loonkloof slechts 1 procent. Voor elke euro die mannen verdienen bij Zalando, verdient een vrouw in een vergelijkbare functie 0,99 euro. Bij het vergelijken van vrouwen en mannen bij Zalando onafhankelijk van hun rol, is de loonkloof 22 procent, vergeleken met 21 procent voor heel Duitsland. Dit ligt grotendeels aan de ongelijke verdeling van vrouwen en mannen in hogere functies en in technologie. Zalando heeft als doel om deze kloof in de toekomst verder te dichten.

Transparantie en verantwoording
Astrid Arndt, senior vice president People & Organization bij Zalando: 'Een divers en inclusief team is een belangrijke succesfactor in ons doel om het startpunt voor mode te worden voor onze diverse klanten en partners. Het do.BETTER-rapport creëert transparantie op verschillende punten van diversiteit en inclusie en houdt ons verantwoordelijk op de punten waar we naar positieve verandering streven. We hebben het afgelopen jaar vooruitgang geboekt en we blijven hard werken aan een diverse en inclusieve cultuur binnen onze eigen organisatie en voor klanten en partners.'
(PvWK)

Het volledige rapport 2020 do.BETTER vind je hier. Zalando zal dit diversiteits- en inclusierapport voortaan jaarlijks publiceren.

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken