Ondanks pandemie is winkelleegstand nauwelijks gestegen
- Food-en-retail
- 14 jan 2021 @ 08:13
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenMerkenMarketing
- 14 jan 2021 @ 08:13
- Peter van Woensel Kooy
Dat heel veel winkeliers en horeca-ondernemers het zwaar hebben staat buiten kijf. Maar wat is de eindstand van 2020? Hebben al veel ondernemers hun deuren moeten sluiten?
Gertjan Slob laat in zijn Locatus-blog 'Ondanks corona is winkelleegstand nauwelijks gestegen' zien dat we nog te maken hebben met de stilte voor de storm. Zal het lukken om de orkaan af te wenden, of gaat Covid-19 veel slachtoffers maken in de retailmarkt?
2019 was in Nederland het jaar waarin de leegstand het sterkst toenam in de afgelopen 15 jaar. Gezien de situatie in 2020 was te verwachten dat de groei van de leegstand dit jaar alleen maar verder zou toenemen. Opmerkelijk genoeg is dat niet het geval. In de eerste maanden van 2020 zagen we in aantal panden nog wel een toename van de leegstand, maar sinds maart is de stijging zeer beperkt. In winkelmeters is de leegstand zelfs gedaald, van 8,1% van de winkelmeters begin dit jaar naar 7,6% nu.
Ondanks langdurige sluitingen, sterk dalende bezoekersaantallen en een zeer grote toename van internet aankopen heeft de markt zich – in ieder geval qua leegstand – redelijk staande kunnen houden. Voor deze toch bijzondere ontwikkelingen zijn een aantal verklaringen. Lees hier verder.
(PvWK, bron: Locatus, beeld: Cartier / Unsplashed)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- slachtoffers
- Locatus
- 2019
- trend
- Nederland
- orkaan
- prognose
- winkel
- Gertjan Slob
- leegstand
- pandemie
- metrage
- verhuurd
- retailmarkt
- Covid-19
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
- Dennis van de Sande van Royal... 22-04-2024
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing