Team Groente van Knorr promoot gezonder eetgedrag

Team Groente van Knorr promoot gezonder eetgedrag
  • Food-en-retail
  • 22 feb 2021 @ 08:24
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

Als vervolg op het eerder gelanceerde 'Future Foods' plan zet Knorr nu de volgende stap en gaat mensen helpen om meer groente en minder vlees te eten: 'voor henzelf én voor de planeet'.

In november 2020 presenteerde Unilever haar Future Foods ambities met het doel om mensen te helpen over te stappen op gezondere voeding en de milieu-impact van de wereldwijde voedselketen te verminderen. In navolging hierop zet Knorr vandaag de volgende stap om mensen te helpen meer groente en minder vlees te eten, voor henzelf én voor de planeet. 

Om deze missie kracht bij te zetten, is het merk dat bekend staat om haar Maaltijdmixen en Wereldgerechten een beweging gestart 'voor en door groentefans': Team Groente. Het uitgangspunt van deze beweging is dat je de wereld kunt veranderen door te veranderen wat er op je bord ligt, want een beetje meer groente op je bord maakt een wereld van verschil. Wat Knorr betreft begint het bij kinderen, het draait ook om hun toekomst en die van hun planeet. 

Naast een campagne om deze missie uit te dragen, gaat Knorr ook met partners samenwerken, meldt het merk. Knorr is partner van het Voedseleducatie Platform, waarin de overheid, het bedrijfsleven, de wetenschap (WUR), het onderwijs en maatschappelijke organisaties samenwerken aan objectieve educatie over voedsel en voeding bij kinderen. 'Een onafhankelijke Raad van Toezicht en Toetsingscommissie waken over het beleid, de onafhankelijkheid en objectiviteit van de inhoud van de materialen van het Voedseleducatie Platform. Op dit moment doen al meer dan 75% van de basisscholen in Nederland mee aan Smaaklessen', verklaart Knorr. 

Fieke Franken, Teamleider Smaaklessen & EU-Schoolfruit, Wageningen Economic Research, vult aan: 'Samen met Knorr en vele andere partners uit de Agri&Food sector werken we de komende jaren aan het versterken van voedseleducatie. Door samen te werken kunnen we een mooi, compleet én objectief programma aanbieden aan alle basisscholen in Nederland.' 

Knorr noemt drie actiepunten:

1. Met input van het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit heeft Knorr de Groentekalender gecreëerd. Op deze kalender vind je online iedere maand recepten met de groente van de maand die volop verkrijgbaar is in Nederland. Door met de groente van de maand te koken, maak je een keuze die beter is voor de planeet.  

2. Knorr past haar recepturen aan naar meer groente en minder of zelfs geen vlees. Afgelopen jaar zijn alle 35 varianten van de Knorr Wereldgerechten vernieuwd met minimaal 200 gram groente per persoon en maximaal 75 gram vlees per persoon in het 'met lekker veel groente recept'. We verkopen ongeveer 25 miljoen verpakkingen per jaar en 30% kiest voor het recept met lekker veel groente, dit betekent dat we met 75 miljoen gerechten 2,9 miljoen kilo extra groenten zijn gaan eten. Dit jaar worden ook de recepturen van alle 28 varianten van de Knorr Maaltijdmixen aangepast naar meer groente en minder of zelfs geen vlees. 

3. De Missing Chapter Foundation heeft een co-creatie sessie met basisschoolkinderen gefaciliteerd met groente in de hoofdrol. Deze inzichten in de drijfveren en adviezen van kinderen neemt Knorr mee in de verschillende onderdelen van haar missie, meldt het foodmerk dat onderdeel uitmaakt van Unilever.  

Bianca van Overveld, Brand Manager Knorr: 'Bij Knorr geloven we dat je de wereld kunt veranderen door te veranderen wat er op je bord ligt. Dit hoeft niet moeilijk te zijn. Vandaar dat we de recepturen op onze bekende Wereldgerechten en Maaltijdmixen aanpassen met meer groente en minder of geen vlees. Daarnaast bieden we inspiratie en tips om meer groente van het seizoen te eten én daar meer over te leren in onder andere de Groentekalender. Tot slot geloven wij dat verandering begint bij kinderen en werken we daarom samen met partners zoals Voedseleducatie Platform en Missing Chapter Foundation aan initiatieven die ertoe bijdragen dat kinderen van jongs af aan meer met groente bezig zijn.'

Meer info staat hier.
(PvWK, foto Knorr) 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken