Grootste vleesbedrijf ter wereld koopt Vivera: slimme keuze?

Grootste vleesbedrijf ter wereld koopt Vivera: slimme keuze?
  • Food-en-retail
  • 20 apr 2021 @ 10:19
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • TrendsOvernameMarketing

Na de Vegetarische Slager door Unilever wordt ook Vivera overgenomen door een multinational: JBS. Dit Braziliaanse concern is het grootste vleesbedrijf ter wereld. Is dat gek?

De plantaardige producten van Vivera zijn verkrijgbaar in ruim 27.000 supermarkten in 25 Europese landen, de jaaromzet wordt geschat op 100 miljoen euro. JBS heeft al meer merken in het buitenland op plantaardige basis. JBS, de op een na grootste voedselproducent ter wereld, zal ook de drie fabrieken en het R&D-centrum van Vivera overnemen voor in totaal 340 miljoen euro. Vivera is na Quorn en Nestlé de derde vegafabrikant van Europa

Wat moet je met plantbased food?
Is deze acquisititie raar? 'Volgens marktonderzoeker IRI steeg de verkoop van vegetarische producten in Nederland vorig jaar met 32 procent naar 190 miljoen euro. Dat lijkt veel, maar steekt nog schraal af tegen de verkoop van vlees in Nederland. Die nam vorig jaar toe met 8 procent naar zo’n 5 miljard euro', signaleert De Volkskrant. Er is een transitie richting plantbased, ook op ecologische gronden. Daarom past de acquisitie van de Vegetarische Slager door Unilever bijvoorbeeld naadloos in hun sustainabilityplan en levert het merk een serieuze bijdrage aan de winst.

Meer impact dankzij grote partij
Over de afweging om DVS te verkopen zei oprichter Jaap Korteweg destijds in Trouw: 'Je moet het zo zien: wij willen met het bedrijf zoveel mogelijk impact hebben, dan moet je blijven groeien. Alleen hebben we daar zelf niet al het geld voor op de plank liggen. Dan kom je als groeiend bedrijf uit bij een investeerder, of een partner. Wij worden al een tijdje overspoeld met aanbiedingen. Als ik zeg dat 100 grote spelers hun interesse in ons hebben geuit, dan overdrijf ik niet. Heel wat gerenommeerde bedrijven klopten aan, dus ik had het voor het uitkiezen. Begin dit jaar meldde Unilever zich. Puur financieel gezien had ik misschien nog een paar jaar moeten wachten, en zelf nog wat doorgroeien. Maar deze deal is goed.'

Vleesproducenten richting vega
Nederlands vleesbedrijf Vion lanceerde al ME-AT, een lijn op plantaardige basis gemaakte vleesvervangers. Concurrent Van Loon kwam met Blue Butcher. Ook Unox gaf recent aan het aanbod aan vleesvervangers te gaan verdubbelen. Hamburgerketens komen met serieuze vega-alternatieven. De markt van vleesvervangers stijgt wereldwijd naar 125 miljard euro, meldde MarketingTribune eerder. Wanneer de hele wereld vegetarisch gaat eten, is het voedselprobleem c.q. het voedseltekort opgelost, wordt wel eens gezegd. Nederland is nu een van de grootste vleesexporteurs ter wereld en importeert daartoe veel veevoer in vorm van soja, waarvoor onder andere regenwoud wordt gekapt. Door soja van onverdachte komaf te bewerken voor menselijke consumptie, zou Nederland meer toegevoegde waarde kunnen bieden en meer monden kunnen voeden. Conclusie: investeren in plantbased food is dus zo gek nog niet.
(PvWK)

Lees hier verder over de Vivera overname

 


(bron: Volkskrant)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken