Becel onderzoek: helft van de Nederlanders ziet op tegen 50 worden

Becel onderzoek: helft van de Nederlanders ziet op tegen 50 worden
  • Food-en-retail
  • 17 mei 2021 @ 15:49
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Vandaag wordt koningin Máxima vijftig jaar: een mijlpaal die groots gevierd zal worden. Toch ziet niet iedereen hun 50ste verjaardag als een reden voor een feestje. De helft van de Nederlanders onder de vijftig jaar ziet er volgens Becel tegenop om die leeftijd te bereiken.

De grootste angsten: fysiek zwakker worden, niet langer alles kunnen doen wat je wil en eenzaam zijn. Dit en meer blijkt uit recent onderzoek naar de perceptie van ouder worden van Kien in opdracht van Becel. Gelukkig hoeft de koningin zich volgens veel 50-plussers geen zorgen te maken; vier op de tien Nederlanders boven de vijftig zou voor geen goud weer jonger willen zijn. Een op de tien vindt zelfs dat het leven pas echt begint bij je vijftigste. Wel kan de koninklijke familie het beter laten om een pop in de tuin te zetten. Bijna de helft van Nederland vindt dat de grappig bedoelde Abraham en Sara figuren niet meer van deze tijd zijn.

Becel blaast, samen met striptekenaar Hanco Kolk, de welbekende Sara-pop nieuw leven in – met een knipoog.

50+ voelt zich jong, maar vindt dat er stereotypering kleeft aan leeftijd

Twee derde van de 50-plussers voelt zich over het algemeen (veel) jonger dan ze zijn (67%). Een ruime meerderheid geeft aan zich niet eenzaam te voelen (86%), nog boordevol energie te zitten (76%) en socialer te zijn dan voor hun vijftigste (55%). Wie nog werkt, doet dit nog altijd met plezier (80%) en ook van social media zijn 50-plussers goed op de hoogte (77%). De grootste misvatting over 50-plussers volgens deze doelgroep zelf is dan ook dat zij niet langer een relevante bijdrage zouden leveren aan de maatschappij. Dergelijke veronderstellingen leiden voor sommige 50-plussers tot negatieve ervaringen. Bijna een op de vijf geeft aan dat er stereotyperingen kleven aan 50+ die nadelig zijn in het dagelijks leven. 22% geeft aan slechter behandeld te worden op de arbeidsmarkt door hun leeftijd. Maar liefst 40% vindt leeftijdsdiscrimatie een probleem.

 

Te negatief beeld van gezondheid op latere leeftijd

Mogelijk vanuit de eigen angst om fysiek zwakker te worden, associëren jongere Nederlanders 50+ vaak onterecht met piekeren over gezondheid. Iets meer dan de helft (51%) van de 50-minners verwacht dat 50-plussers vaker ziek zijn dan voor hun vijftigste, terwijl dit voor slechts 20% van de 50-plussers geldt. Meer dan de helft van de 50-plussers geeft bovendien aan een goede conditie te hebben (52%). Dit is voor de meesten een resultaat van regelmatige fitness (33%). Een op de tien doet regelmatig aan teamsport. Ook tussen de lakens blijft men actief: ruim een op de vijf heeft één of meerdere keren per week seks. Een op de tien 50-plussers vindt zijn of haar seksleven zelfs beter dan voor hun vijftigste.

Traditie in een nieuw jasje: nieuw beeld van vijftiger nodig

Als koningin pakt Máxima flink uit voor haar vijftigste verjaardag, met onder andere een muzikale televisieshow en een eigen postzegel voor de gelegenheid. Viert de gewone Nederlander dit moment ook groots? Bijna een kwart van de ondervraagde 50-plussers heeft een flink feest gegeven; het is tenslotte een mijlpaal. Ruim een derde vierde de vijftigste verjaardag net als alle andere verjaardagen en een op de tien liet het ongemoeid voorbijgaan. Is het daarbij nog altijd typisch Nederlands om deze mijlpaal letterlijk op te blazen? Slechts 19% van de Nederlanders zet nog regelmatig een Abraham of Sara bij familie in de tuin en bijna de helft van Nederland vindt de grappig bedoelde Abraham en Sara figuren niet meer van deze tijd.

De uitkomsten van het onderzoek deed Becel besluiten de traditie van Abraham en Sara nieuw leven in te blazen. Het merk introduceert een modernere versie: Ab & Saar. Striptekenaar Hanco Kolk, bekend van de stripreeks Gilles de Geus en de S1NGLE-strip die dagelijks in meerdere dagbladen verschijnt, kreeg de vrije hand met de onderzoeksresultaten een nieuwe draai te geven aan de traditionele poppen. ‘Vooroordelen zorgen ervoor dat mensen bang zijn om ouder te worden en er dus liever niet over nadenken. Zonde, want wie goed voor zichzelf zorgt, kan duidelijk blijven genieten van het leven,’ stelt Alex Hartevelt van Becel. ‘Met de nieuwe Ab en Saar willen we, met een knipoog, bijdragen aan een positiever perspectief op leeftijd. Meer mensen moeten beseffen dat de tweede helft het absoluut waard is om naar uit te kijken.’

Factsheet-onderzoeksresultaten-perceptie-50+.pdf

 

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken