[interview] Nespresso lanceert 'connected' Vertuo Next-machine

[interview] Nespresso lanceert 'connected' Vertuo Next-machine
  • Food-en-retail
  • 21 mei 2021 @ 08:01
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingProductdesignInnovatie

De nieuwe Vertuo Next-machine van Nespresso bestaat voor 54% uit gerecycled plastic. We testen 'm en spreken Erik van Houten, marketingdirecteur bij Nespresso Nederland.

De verpakking bestaat uit 99,5% gerecycled plastic, de capsules kunnen gemakkelijk worden gerecycled en de machine heeft een eco-modus.

Van Houten is sinds 2018 werkzaam als Marketing directeur bij Nespresso Nederland. 'Ik heb een grote interesse voor het koffiesegment en marketing, dus deze baan is voor mij de perfecte combinatie van beide werelden', vertelt hij MarketingTribune, 'In mijn rol ben ik verantwoordelijk voor de lokale marketingstrategie van Nespresso, zowel voor de consumentenmarkt als de zakelijke markt. Samen met mijn team heb ik een grote focus op duurzaamheid en daarbij heb ik als motto: be bold and brave! Dit zie je terug in de veranderde tone of voice van het merk, denk bijvoorbeeld aan de Nespresso billboards en gebrande trams in de grote steden waarin consumenten op een ludieke manier worden opgeroepen hun aluminium capsules te recyclen.' 

Op welke insight is de Vertuo Next gebaseerd?
'Nederland staat in de top 5 als het gaat om de consumptie van koffie: gemiddeld drinken we vier kopjes per dag. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is ongeveer 70 procent van de geconsumeerde koffie in Nederland nog altijd een grotere kop of mok. Naast het regelmatig genieten van koffie hecht de Nederlandse koffieconsument veel waarde aan een kop koffie van goede kwaliteit. Het Vertuo systeem biedt de consument alle mogelijke koffievarianten en 6 verschillende formaten met behulp van een intelligente technologie. Daarnaast is de consument meer en meer op zoek naar duurzame oplossingen en dit is ook voor Nespresso van groot belang. Daarom is de Vertuo Next machine de eerste machine die voor 54% bestaat uit gerecycled plastic en de omdoos voor 99,5% uit gerecycled materiaal. Iets waar we erg trots op zijn!'

Wat maakt dit apparaat zo bijzonder (USP’s)?
'Vertuo is eind 2020 in Nederland gelanceerd en is een innovatief systeem waarmee koffie via een speciale Centrifusion-technologie wordt gemaakt. Met één druk op de knop herkent het slimme systeem automatisch de unieke barcode op de capsule en zorgt ervoor dat de bereidingsinstellingen, zoals benodigde waterstroom, temperatuur, infusietijd en capsulerotatie, aangepast worden. Een half jaar na de lancering kunnen we op basis van de positieve feedback en verkoopcijfers concluderen dat de Nederlandse koffieliefhebber Vertuo inmiddels heeft ontdekt en omarmd.

De Vertuo Next is het nieuwste model binnen de Vertuo lijn en het volgende maakt deze machine bijzonder:

- De machine is erg duurzaam: hij is gemaakt uit 54% gerecycled plastic en de verpakking bestaat maar liefst uit 99,5% gerecycled materiaal.
- De machine heeft als eerste Vertuo-machine een eco-modus: Automatische uitschakeling na 2 minuten.
- De Vertuo Next is de enige Vertuo-machine die een karaf koffie van maar liefst 535ML kan zetten met de speciale Carafe pour-over capsule. Bijzonder aan deze karaf koffie is de hoeveelheid koffie en de manier van zetten. Het water loopt langzamer door de capsule heen, waardoor er een langere extractie tijd ontstaat en aroma’s nog sterker benadrukt worden (geïnspireerd op slow coffee).
- De machine verbindt met Wifi en bluetooth en voert zo zijn eigen software-updates uit.'

Hoe en vanaf wanneer is de Vertuo Next in de Nederlandse markt gezet?
'De Vertuo Next is sinds eind april 2021 beschikbaar in Nederland. De machine wordt in de markt gezet als innovatieve, duurzame koffiemachine waarmee verschillende hoeveelheden koffie gezet kunnen worden.'

Zijn de ‘cups’ oftewel de verpakkingen koffiedoses ook nieuw? Of al langer bestaand?
'Het compleet nieuwe Vertuo-systeem is in 2020 in Nederland gelanceerd, dus de meeste Vertuo-capsules waren vanaf dat moment beschikbaar in Nederland. Mijn favoriete Vertuo koffie waar ik de dag graag mee start is de Gran Fortado, een intense koffie met een volle body. De Carafe pour-over capsule is een compleet nieuw formaat koffie wat we nog niet eerder in Nederland hadden en is tegelijkertijd met de Vertuo Next gelanceerd (april 2021, red.). Ik drink de Carafe pour-over koffie zelf het liefst tijdens een lange online meeting of deel hem met anderen als er visite komt.'

Onze tester kreeg een verpakking Nespresso Peru Organic meegeleverd. Wat is hier zo bijzonder aan?
'Het is de eerste gecertificeerde biologische koffie binnen het consumenten-assortiment van Nespresso. Daarnaast is het de eerste Vertuo capsule gemaakt van 85% gerecycled aluminium. Gerecycled aluminium vergt 95% minder energie om te laten produceren dan nieuw aluminium, waardoor het zeer geschikt is voor gebruik in een circulair bedrijfsmodel. Voor de koffie werkten we samen met 450 kleinschalige koffieboeren die het biologische verwerkingsproces van generatie op generatie doorgeven.'

Tenslotte nog ander nieuws over Nespresso dat u wilt delen?
'Recent lanceerden we een speciale video als onderdeel van de "Made with Care" campagne. Hierin delen verschillende wereldberoemde Nespresso-ambassadeurs wat hun favoriete koffie zo bijzonder maakt: persoonlijke en menselijke aandacht in elke stap van de koffieketen. Meer nieuws: Nespresso is klaar voor een sprankelende zomer dankzij een stijlvolle samenwerking met de beroemde Italiaanse digital entrepreneur Chiara Ferragni. Chiara zal een selectie van de meest populaire Nespresso machines en accessoires transformeren met haar iconische design. In Nederland zal de Nespresso x Chiara Ferragni Nomad Travel Mug verkrijgbaar zijn. Perfect voor een wandeling door je favoriete stad terwijl je geniet van de zomerse zon en jouw heerlijke koffie.'
(PvWK)

(zie ook de trailer en review hier onder, red.)


[review] TEST > Nespresso Vertuo Next-machine
Als food- & retailexpert binnen de redactie van MarketingTribune werd Peter van Woensel Kooy uitgenodigd om het nieuwe apparaat te testen. Hier zijn eerste bevindingen.


'Het apparaat bereikt me in een grote doos en levert het nodige "unboxing"- plezier. Behalve door de gebruiksaanwijzingen in 15 talen ook bijvoorbeeld door de Cantuccinni van eigen Nespressomerk, altijd leuk. Zelfs aan een paar test-kokers met koffiepads zijn gedacht, waarbij die van Nespresso Peru Organic mijn speciale interesse heeft.

Het apparaat laat zich simpel gebruiksklaar maken. Het is aan de grote kant, dit komt door het reservoir voor lege capsules zodat je deze milieuvriendelijk kan afvoeren en recyclen. Water in de tank, een keer laten doorlopen, rekje voor de beker erin en de eerste "serving" kan worden gemaakt. Desgewenst -dus dat doe ik- kun je de Nespresso Vertuo Next-machine connecten met je smartphone. Via wifi in het apparaat en een speciale Nespresso app is dat zo gepiept. Toch wel bijzonder dat je nu met je koffiezetapparaat via je telefoon kan "praten". Wanneer de cups van jouw smaak bijna op zijn, krijg je bijvoorbeeld een seintje. Met twee clicks wordt een volgende lading (tussen de 0,50 en 0,60 cent per stuk) binnen een paar dagen thuisbezorgd. Ook de instructiefilmpjes via de app zijn een stuk prettiger te volgen dan die soms slordig vertaalde manuals uit de doos. Tijd voor een eerste kopje koffie!

De bediening van de Vertuo Next-machine blijkt een beetje zoals die van een iPhone te zijn: 1 knop voor alles. Je ontgrendelt de klep waarmee je in een enkele beweging meteen de vorige -lege- capsule afvoert. Zodat je die straks kan laten recyclen in de meegeleverde groene zak. Nieuwe cup erop, de machine herkent aan de cup (er staat een blokjescode op de binnenrand) om welk soort koffie het gaat en past de druk hierop automatisch aan. Via de app wordt het gebruik tegelijk vastgelegd: cupje minder van deze in voorraad nu. Ook wordt de bijpassende hoeveelheid water afgelezen aan het kopje dat eronder klaar staat. Klep dicht. Een lichtje onder de enige drukknop gaat knipperen (=opwarmen water en druk opvoeren). Wanneer dit lichtje zonder knipperen brandt, komt het grote moment: DRUK OP DE KNOP! Dan gaat verder alles vanzelf, een kind kan de was doen. Kopje wordt precies goed gevuld. Ik ruik dan de Nespresso Peru Organic blend... en raak als fervent liefhebber van Nescafé oploskoffie behoorlijk onder de indruk van de rijke aroma's die vrijkomen: alsof ik in Machu Picchu door een modderplas waad, terwijl twee locals even verderop een houtvuurtje stoken. Gebrande bonen met een diep aardse, zachte geur. Een voorzichtig slokje voegt de "cremant" sensatie toe en brengt bittertjes op de tong. Het is de weldaad van een straf bakkie uitgesproken ruikende espresso, waar je 's ochtends zo naar verlangt.

Het lichtje onder de ene knop gaat vanzelf uit. Tot een volgende keer, apparaat. Dat een kind de was kan doen, blijkt de volgende ochtend als mijn jongste zoon (14) zelfstandig een kopje Peruaanse koffie zet. Hij drukt de ene knop twee keer achtereen in om de "serving" iets minder sterk te maken. Lekker, vraag ik? Zeker en makkelijk te maken, antwoordt hij. Een paar dagen later is de eerste buis met tien capsules bijna op, waarschuwt de app. "Klik hier voor nieuwe voorraad". Zo worden ik en mijn zoon haast vanzelf abonnee van de Nespresso Vertuo Next. Op jaarbasis zullen de koffie-aankopen de vraagprijs van het apparaat straks wellicht overtreffen, zeker als ik de Nescafé laat staan. Daarvoor krijg je dan wel ruime keuze, gemak en heerlijk ruikende verse kopjes. Compleet connected met Nespresso ook nog eens keer!'
(PvWK)

Hieronder enkele foto's van de customer experience na ontvangst pakket en op de app.

 



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken