Jumbo op naar 16 bezorghubs in 2021 - online omzet plust €15 miljoen per week

Jumbo op naar 16 bezorghubs in 2021 -  online omzet plust €15 miljoen per week
  • Food-en-retail
  • 4 mei 2021 @ 06:12
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingDistributieFood

Jumbo breidt in hoog tempo het aantal bezorghubs in Nederland uit. Nu is de tiende geopend, in Groningen. Dit jaar komen er nog zes bij. CFO ton van Veen: 'de online omzet groeit ongeveer €15 miljoen per week.'

De hub in Groningen is alweer de derde opening van dit jaar, na Bemmel en Hengelo. Daarnaast werd er een nieuwe EFC in Bleiswijk geopend, meldt Twinkle digital commerce magazine. Het pand in Groningen is 1900 vierkante meter groot en is bedoeld voor de belevering van de provincie Groningen en een deel van de provincie Drenthe. Jumbo maakt gebruik van ongeveer 40 bestelbussen.

Online vraag groeit
Jumbo opent de nieuwe hubs om aan de groeiende vraag naar online boodschappen te kunnen voldoen. Zo kan de capaciteit beter worden benut en zijn de ritten beter in te plannen. Dit jaar komen er dus nog zes van deze hubs. Het niet bekend op welke locaties deze komen te staan.

Goede resultaten
De winst en omzet van supermarktconcern Jumbo zijn in coronajaar 2020 met dubbele cijfers gestegen. Toch weerspreekt cfo Ton van Veen dat het bedrijf buitensporig van de pandemie profiteert. ‘Het is niet zo dat de hoofdprijs van de loterij hier is gevallen.’ In het FD vertelt hij welke blijvende verandering de pandemie volgens hem in de Nederlandse retail heeft bewerkstelligt,

‘Als ik één ding moet noemen, is dat de enorme stijging van onze online-tak. Daar zijn we vorig jaar door de €500 mln omzet gegaan, een stijging van 50%. En ook dit jaar groeien we hartstikke hard, met een omzet van ongeveer €15 miljoen per week. We verwachten dat die groei doorzet, en blijvend is.’

Kosten omlaag
FD: Online boodschappen bestellen en bezorgen is verlieslatend. Wanneer verandert dat?

Van Veen: ‘Allereerst moeten de kosten verder omlaag. Als de volumes toenemen, kun je veel efficiënter werken. Je kan bijvoorbeeld per route meer stops maken. Verder kun je mechaniseren en automatiseren. Zo hebben we vorig jaar een gemechaniseerd distributiecentrum voor winkelbeleveringen geopend, en ik verwacht dat we op termijn ook naar gemechaniseerde orderpicking voor consumenten zullen gaan. Dat is veel ingewikkelder: dan gaat het om één potje pindakaas of één komkommer. Daarmee kunnen de kosten per order nog verder omlaag.

Verder zal er een opbrengst moeten staan tegenover de extra dienst die je aan de klant levert. Een order verzamelen en thuis laten bezorgen, dat kan nu eenmaal niet voor niets.' Lees hier verder.

(PvWK, bronnen: Twinkle, Annexum en FD, foto: Wiki Commons)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken