Biermarkt herstelt zich langzaam
- Food-en-retail
- 17 jul 2021 @ 12:12
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 17 jul 2021 @ 12:12
- Michiel van Zaane
In het eerste halfjaar van dit jaar is bijna 5,5 miljoen hectoliter bier in Nederland verkocht, een half miljoen minder dan in de eerste helft van het pre-COVID-jaar 2019. Wel is er iets meer bier verkocht dan in het eerste halfjaar van 2020.
De toegenomen thuisconsumptie compenseert maar ten dele de fors achterblijvende bierverkopen aan de horeca. De horecaverkoop is met 22% gedaald en ten opzichte van 2019 zelfs met 63%. Dit blijkt uit cijfers van Nederlandse Brouwers, de overkoepelende organisatie die de belangen behartigt van veertien in Nederland gevestigde bierbrouwerijen.
Grote zorgen voor de tweede helft van dit jaar
‘We zien een licht herstel op de biermarkt. Dat herstel is heel broos. De eerste versoepelingen zijn al weer teruggedraaid. Dit raakt delen van de horeca. We verwachten dat we dit weer terugzien in de bierverkoop. We maken ons dan ook grote zorgen voor de tweede helft van dit jaar,’ zegt Lucie Wigboldus, directeur Nederlandse Brouwers.
De cijfers laten zien dat de fors gedaalde verkopen aan de horeca maar ten dele worden gecompenseerd door de toegenomen thuisconsumptie. ‘Het is logisch dat de thuisconsumptie gestegen is omdat de horeca het overgrote deel van het eerste halfjaar was gesloten. In juni mocht er langzamerhand weer meer in de horeca. Eerst alleen op de terrassen en daarna ook weer binnen. Mensen zoeken de gezelligheid en gastvrijheid van de horeca weer op. We zien dan gelukkig ook de bierverkoop aan de horeca weer toenemen,’ volgens Wigboldus.
Ten opzichte van het pre-coronajaar 2019 zijn de bierverkopen in de eerste helft van 2021 met ruim 8% gedaald. Als we het eerste halfjaar van 2021 vergelijken met dat van 2020 dan zien we een kleine stijging met 4,5% als gevolg van de toegenomen thuisconsumptie.
De cijfers van de horeca zijn slecht, zowel ten opzichte van 2019 als 2020, toen de horeca nog tot en met half maart open was. De bierverkoop aan de horeca in juni liet een plus zien. Er was sprake van een grote inhaalvraag doordat de biertanks leeg waren en horeca geen voorraad meer had. Dat moest worden aangevuld om de gasten weer een glas bier te kunnen schenken.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
- Plus start training Veilig op de weg 25-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing