Dr. Oetker opgesplitst wegens familievete

Dr. Oetker opgesplitst wegens familievete
  • Food-en-retail
  • 26 jul 2021 @ 08:24
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodPersonaliaMarketing

Familiebedrijf Dr. Oetker-groep uit Duitsland gaat verder als twee onafhankelijke bedrijven. De splitsing wordt veroorzaakt door een langlopende familievete.

Deze speelt sinds het overlijden in 2007 van Rudolf August, kleinzoon van de oprichter.

Rudolf August Oetker heeft acht kinderen uit drie huwelijken die het niet eens kunnen worden over de strategie van het bedrijf. Volgens Duitse media heerst in de top van het bedrijf sinds 2010 een 'ijstijd'. Zo ruziën de erfgenamen zelfs over wie ‘Puddingmeise’, het privévliegtuig van de Oetker-groep, mag gebruiken zo meldt het AD. 'Tot groot vermaak van de Duitse pers, die de vele vetes toeschrijven aan jaloezie. August zelf verwijst in een documentaire uit 2018 naar de verstoorde band met zijn vader, die vaak ruzie met hem maakte. Terwijl de andere kinderen - de (half)broers en -zussen met wie hij het bedrijf moet leiden - wel een zachte vader te zien kregen.'

Oetker opgesplitst
Tak drie, de nazaten uit het laatste huwelijk, neemt nu onder andere wijndochter Henkell & Co, bakkersmerk Martin Braun en de chemiefabriek Budenheim over. Takken een en twee uit de voorgaande huwelijken van Rudolf August gaan de pizza’s voortaan samen vermarkten evenals de overige levensmiddelen uit het Oetker (spreek uit: Utker)-portfolio. Voor het personeel zou er door de tragedie niets veranderen melden bronnen in het bedrijf. Eind 2021 moet de splitsing een feit zijn. 
(PvWK, bronnen: AD, MT/ Sprout en ANP; beeld: Polina Tankilevitch / Pexels)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken