Winkels binnenstad helft minder omzet eerste helft 2021
- Food-en-retail
- 8 jul 2021 @ 14:44
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 8 jul 2021 @ 14:44
- Peter van Woensel Kooy
De omzet van veel winkels in de binnensteden loopt na 26 weken gemiddeld nog de helft achter op dezelfde periode in 2019. Dat blijkt uit een analyse van de binnenstadmonitor van INretail.
INretail monitort wekelijks dertien grotere steden qua omzet en bezoekersaantallen.
De variatie in gemiddelde omzetontwikkeling is in de eerste helft van dit jaar heel divers en loopt van 37% in Amsterdam tot 63% in Almere. INretail roept de overheid op om de economische vitaliteit van centra te bewaken. 'Nu maatregelen nemen, voorkomt later een hoop ellende.'
Binnenstad mist 30% bezoekers
Pas toen de coronamaatregelen voor winkels grotendeels werden opgeheven, trokken de omzetten aan. Toch hebben achterblijvende bezoekers aantallen nog steeds invloed op de bestedingen in de binnenstad. Sinds winkels op 28 april 2021 heropenden, werd gemiddeld 69% van het aantal binnenstadbezoekers genoteerd dat in 2019 werd geteld. De 31% bezoekers die nog ontbreken zijn nodig om als centrum winkels op een gezonde manier te kunnen functioneren.
Aantrekkingskracht versterken
Veel winkelgebieden moeten compacter worden, leegstand moet worden aangepakt en er zijn investeringen nodig om de aantrekkingskracht te versterken. INretail roept gemeenten op hiervoor samen met lokale partners en ondernemers goede plannen te maken.
Regeerakkoord
Het kabinet heeft 100 miljoen euro gereserveerd om winkelgebieden te verbeteren en leegstand aan te pakken. INretail stimuleert gemeenten en private partijen om projecten in te dienen bij de RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) die vandaag de contouren van de regeling ‘Impulsaanpak Winkelgebieden’ heeft gepubliceerd. INretail kan bij het opstellen van projectplannen hulp bieden via het kennisplatform ‘De Nieuwe Winkelstraat’. 'Daarnaast blijft het cruciaal dat ook het nieuwe kabinet komende jaren op landelijk niveau aandacht heeft voor de economische vitaliteit van winkelgebieden. Daarover willen we straks lezen in het regeerakkoord', stelt INretail.
(PvWK, bron: INretail, foto: Andrea Piacquadio/ Pexels)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
- [marketeer 199] Thijs Ekelschot -... 12-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing