Alcoholvrij ginmerk Mokum Dusk wint terrein onder retailers en horeca

Alcoholvrij ginmerk Mokum Dusk wint terrein onder retailers en horeca
  • Food-en-retail
  • 31 aug 2021 @ 11:03
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

Het stuit veel gin-liefhebbers tegen de borst: een gin zonder alcohol. Zij zijn de mening toegedaan dat je een authentiek product niet moet conformeren aan trends. Van gin moet je afblijven, luidt het devies.

Daarbij komt dat veel alcoholvrije 'spirits' niets te maken hebben met de smaak van een echte gin. Mokum Dusk, een nieuwe speler in het no & low-alcohol segment, breekt met die traditie. Hun oer-blend, True Blend genaamd, doet denken aan de smaak van een traditionele London Dry Gin. Zelfs fervente gin-liefhebbers die Mokum Dusk hebben gedronken bij een proeverij van Organic Bergen, de bourgondische landwinkel in het Noordhollandse Bergen, kunnen Mokum Dusk waarderen: 'Het is de eerste alcoholvrije gin die smaakt als een echte gin.'

Een blijvende trend
De roep om kwalitatieve, alcoholvrije dranken wordt steeds luider. De verkoop van alcoholvrij bier in Nederland steeg in 2020 met maar liefst 8,5%. Dat betekent dat 1 op de 14 bieren die nu gedronken wordt, alcoholvrij is. Maar ook alcoholvrije dranken zoals wijn en gin zitten in de lift. De verwachting is dat die stijging de komende jaren aanzienlijk zal toenemen. Steeds meer mensen die doordeweeks uitgaan en genieten van een drankje, willen niet de bijwerking van alcohol. Ook de maand januari wordt wereldwijd door een groeiend aantal mensen zonder alcohol doorgebracht. 'Dry January' is geen allang geen trend meer, het is een nieuwe traditie. 

Een aanwinst
Veel drankenproducenten proberen een graantje mee te pikken van de groeiende populariteit van de no & low-beweging. Maar slechts een handjevol slaagt erin om een alcoholvrije drank te ontwikkelen, die de potentie heeft om uit te groeien tot een begrip. Volgens de kenners heeft Mokum Dusk die potentie wel. De stoere fles heeft een hoge attentiewaarde, je wordt er zelfs een beetje hebberig van, en de smaak is echt indrukwekkend. Niet alleen een geweldige basis voor eenvoudige, gemixte dranken, zoals een gin-tonic, maar ook een aanwinst voor uitgebreide, alcoholvrije cocktails. Niet voor niets wint Mokum Dusk snel terrein onder retailers en horecabedrijven. 

Twee mooie blends
Er zijn twee 'blends', ontwikkeld, elk met hun eigen karakter: Mokum Dusk True Blend en Mokum Dusk Cool Blend. True Blend is een alcoholvrije gin in de traditie van een London Dry Gin. Deze blend wordt gedomineerd door de rijke smaak van een zorgvuldig gerijpte jeneverbes, verrijkt met tonen van koriander, engelwortel en rode peper. De rode peper geeft de afdronk een prettige ‘kick’ die je lang bijblijft. True Blend laat zich het beste omschrijven als het perfecte, alcoholvrije alternatief voor een traditionele gin. Cool Blend is gemaakt van het aroma van dezelfde hoogwaardige jeneverbes, maar heeft een meer zomers karakter. In deze blend komen tonen van komkommer, dille en citroenschil naar boven. Het frisse karakter van Cool Blend verkwikt je zinnen en brengt verkoeling op warme zomerdagen.

Geïnspireerd op bruisend Amsterdam
Mokum Dusk is geïnspireerd op het nachtleven van Amsterdam. De naam verwijst naar de schemer aan het einde van een werkdag, het moment waarop mensen uit alle windstreken bij elkaar komen om samen het glas te heffen op nieuwe avonturen. Dat soort avonden kunnen nooit te lang duren. Mokum Dusk is dan ook speciaal ontwikkeld voor mensen die alles uit het leven willen halen zonder concessies te doen aan de kwaliteit van hun gin. 

Nu online verkrijgbaar
De vraag naar Mokum Dusk groeit snel. Het is niet alleen lekker, het voldoet ook aan alle moderne eisen. Alle botanicals zijn van hoogwaardige kwaliteit en individueel gedestilleerd om de pure aroma's te verkrijgen die je nodig hebt voor een rijke, uitgebalanceerde smaak. Het is alcholvrij, allergenenvrij, het bevat geen suiker en het is 100% vegan. Om aan de vraag van consument te kunnen voldoen, heeft het merk vandaag zijn eigen webstore geopend, www.mokumdusk.com. De verkoopprijs voor een fles 700ml fles Mokum Dusk, bedraagt 25,95 euro. En de eerste 1.000 bestellingen worden gratis verpakt in een luxe cadeaudoos.
(PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken