[beeldverslag] Culi-perslunch 2021 verenigt foodmedia en toont innovatie

[beeldverslag] Culi-perslunch 2021 verenigt foodmedia en toont innovatie
  • Food-en-retail
  • 28 sep 2021 @ 12:20
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • JournalistiekEvenementFood

De twaalfde 'Culi-perslunch' met 150 journalisten en influencers vond plaats in de Kookfabriek. We vingen het event in 23 foto's en spraken initiator Marcus Polman, die het event met Pitch PR en talloze exposanten en food-innovators vormgaf. 'Iedereen stond te popelen om elkaar te zien.'

Na een simpele controle van iedereen met de CoronaCheck-app betreed je de beursvloer, waar vanuit de mini-foodtruck van Hema elke gast getrakteerd wordt op een vers kopje koffie. Daar omheen verschillende kookeilanden met een geurspectrum waardoor het water je bij voorbaat in de mond loopt. Overal zijn samples te proeven, te besnuffelen en te bespreken. Van Lidl's nieuwste veganlijn, tot Indo-spiesjes met sambal 'van Vanja', de catch of the day van de afslag van IJmuiden (nu ook thuisbezorgd, vertelt 'viscalist' Nico Waasdorp) tot Snack with Benefits, krekelballen van de Krekerij en handige supergezonde kant&klaarboxen van Plant B: alles is verkrijgbaar, vers bereid. Er staan gerookte eieren, gezonde drankjes van SOOF met '0% zooi'. Overal is eten en drinken met een verhaal. Ook merkextenties worden getoond en ter keuring aangeboden, zoals van Anne&Max met een eigen nieuwe chocoladelijn en koffiebonen, 'om het gevoel van het café mee naar je huiskamer te kunnen nemen'.

Alle culinaire- en mediapower gebundeld
Daarnaast presenteren uitgeverijen Becht, Carrera, Fontaine (met de nieuwe Ottolenghi 'OTK' die deze week verschijnt) , Good Cook, Kosmos, Luitingh-Sijthoff en Terra Lannoo hun nieuwste kookboeken. En kun je je licht opsteken bij de productontwikkelaar van bijvoorbeeld Vivera, bij de oprichters van De Lokalist (die net de ABN Amro Newcomer award won), Novish, Gro Together of bij smaakmakers als topchefs Alain Caron, Jean Beddington en Pascal Jalhai die het event extra glans geven. En natuurlijk bijpraten met collega's. Na afloop gaat elke gast met een rijkgevulde, dubbele want deels gekoelde 'Foodie bag' naar huis om daar verder te genieten, met hashtags te strooien en nader kennis te maken met merk-introducties. Een win/win-situatie voor alle deelnemers, zo lijkt en daarmee een puik staaltje 'foodmarketing'.

Connaisseurs delen hun vak
Food-ondernemer en culinair journalist Marcus Polman, ook bekend van zijn MarketingTribune-podcastserie #Crunch, startte het event twaalf jaar terug. We vragen hem naar het hoe en waarom van de Culi-perslunch. Daaronder zie je een exclusieve beeldimpressie van editie 2021.

Marcus, hoe kwam het idee voor de Culi-pers lunch tot stand?
'Deze twaalfde editie komen zoals ieder jaar 150 influencers en culinaire journalisten op uitnodiging bijeen. Het betreft een eclectische mix van foodbloggers, mediamensen en culi's als Hiske Versprille, Joël Broekaert, Janny van der Heijden, Pascale Naessens en Pauline Weuring (van Paulines Keuken, red.), de redacties van bijvoorbeeld Culy.nl, FavorFlav en de vakpers zoals MT. Daarnaast wemelt het hier van de chefs. Het idee was vanaf scratch dat foodmerken hun foodinnovaties presenteren. Start ups zoals Kitchen Republic kunnen zich presenteren en daarnaast zie je grote partijen als Lidl en Hema die rustig en informeel 1:1 kunnen schakelen met de "gatekeepers" en smaakmakers op het vlak van food & retail in de Nederlandse media.'

Wat zijn de foodtrends die je in editie 2021 zelf opvallen?
'Het vegan-aanbod stijgt flink, in deze categorie zit duizelingwekkend veel innovatie. Denk aan de opkomst van vegan fish, hier vandaag in de Kookfabriek vertegenwoordigd door het merk Novish. Hema lanceert een groentenworst, foodmerk Lazy Vegan werpt zich op als concurrent van Iglo. De Grow Chips van paddestoelen vind ik opmerkelijk, de Tropical Vegan Mousse en Tomato Cornrolls van Amaizin vallen op, biologisch, vegan en glutenvrij. Ook de nieuwe veganlijn van Lidl die hier gepresenteerd wordt, is bijzonder: kazen, room en melk van zo'n grote partij onder eigen label, alles zonder dierlijke ingrediënten gemaakt.'

Hoe wordt de beursvloer en bemanning (m/v) van de kookeilanden op de Culi-perslunch eigenlijk samengesteld?
'Door een foodexpert... Marcus Polman, haha. Nouja, je weet zelf hoeveel uitnodigingen en persberichten wij krijgen uit de branche, terwijl redacties zijn ingekrompen. Daarom proberen wij te komen tot een goede combinatie van partijen, met grote en kleine merken, met voldoende nieuwswaarde en mooie verhalen en media-power. Dat breng je jaarlijks samen op 1 middag. Er wordt enorm genetwerkt ook, contacten waar je als journalist maar ook als foodmerk weer maanden mee vooruit kan. Iedereen krijgt een "Foodie Bag", hetgeen zich leent voor sampling. Ook hierin ben ik kieskeurig: het moet echt bijzonder zijn.'

Helder. Tenslotte: hoe vind je deze editie?
'Iedereen stond te popelen om elkaar te zien. Dit is het eerste grote food event nadat de anderhalve-meter regels zijn opgeheven. Iedereen wil weer proeven, elkaar huggen, dat fijne "het kan weer"-gevoel. Iedereen die er toe doet uit het culinair hjournalistieke wereldje loopt hier rond. Dus ik ben dik tevreden en deel ieders enthousiasme. Heerlijk!'

tekst: Peter van Woensel Kooy

BEELDVERSLAG CULI-PERS 2021

(fotografie: PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken