[Rabo Retail Update] 'Kansen benutten'
- Food-en-retail
- 6 sep 2021 @ 10:59
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - OnderzoekWinkelenMarketing
- 6 sep 2021 @ 10:59
- Peter van Woensel Kooy
De nieuwe Rabobank Retail Update onderzoekt de mogelijkheden voor de komende tijd in retail. De update gaat in op actualiteiten in de retailsector, gekoppeld aan strategische thema's. Hier de drie kernpunten voor de komende tijd.
Zoals gebruikelijk ligt in de rapportage volgens Jos Voss en Olaf Zwijnenburg, Sectormanagers Retail bij Rabo, de focus op de vijf kernthema’s: 1. Fusion (vervagende grenzen met kansen om formules te stretchen), 2. Verticale integratie & Smart data (regie voeren vanuit kennis), 3. Omnichannel & Technologie (klant altijd centraal, naadloos en ‘mobile first’), 4. Samenwerking (samen kom je horizontaal/ per sector), verticaal / per keten of via platforms verder) en 5. Markt & Concurrentiepositie (concurrentie neemt zowel in B2C, B2B, D2C als C2C toe , shift naar online zet door, onderscheidend vermogen en digitalisering blijven cruciaal).
Deze thema’s bieden volgens de twee experts naast risico’s ook kansen. 'Doel van de Retail Update is en blijft om ondernemers te informeren en daarmee te helpen, te inspireren en te activeren. In deze editie blikken we terug op recente publicaties van de Rabobank over de retailsector. Daarna gaan wij in op de vijf kernthema’s, voorzien van inspirerende tips, voorbeelden en duiding.'
Kernpunten
De kernpunten van de Retail Update kunnen als volgt worden samengevat:
1. De coronapandemie heeft naast tijdelijke omzeteffecten ook meer structurele gevolgen. Het consumentengedrag verandert, waarbij een versnelde shift naar online deels een permanent karakter heeft. Het belang van digitalisering en toegevoegde waarde van de winkel wordt door de coronacrisis verder onderstreept
2. Na ‘corona’ zullen de vijf kernthema’s weer een centrale rol gaan spelen in de verdere ontwikkeling van de sector. Het gaat om: 1. Fusion (grenzeloos retailen), 2. Verticale integratie & Smart data, 3. Omnichannel & Technologie, 4. Samenwerking en 5. Markt & Concurrentiepositie. Retailers moeten hierop inspelen en hun strategie aanpassen om kansen te kunnen benutten. Zie eerdergenoemde toelichting.
3. Wij zien diverse inspirerende voorbeelden in de markt rond deze vijf kernthema’s. Omoda stretcht van schoenen naar fashion, Blokker ontwikkelt een 'ship-from-store' model om de klantenservice te verbeteren en online speler TOM werkt samen met internationale platforms om haar internationale expansiestrategie te ondersteunen.
Meer toelichting op het rapport
Het rapport is te delen via LinkedIn Je kunt daarvoor deze LinkedIn post liken en nader raadplegen.
(PvWK, foto: Alexander Kovacs / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [column] Battle of the smartphones
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt winkeldiefstal onder...
- Dennis van de Sande van Royal Swinkels: 'Mark Ritson's...
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
- Dennis van de Sande van Royal... 22-04-2024
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing