Retail toont veerkracht: sector optimistisch over de toekomst

Retail toont veerkracht: sector optimistisch over de toekomst
  • Food-en-retail
  • 8 sep 2021 @ 11:41
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenMiddelen

Bijna een derde van de retailers en merken is zeer optimistisch over de toekomst. Dat blijkt uit het onderzoek 'Impact van de coronacrisis op retail' dat RetailTrends recent uitvoerde onder 125 retailers uit diverse branches.

62% van de respondenten zegt optimistisch te zijn over de toekomst, 30% is zelfs zeer optimistisch. Opvallend is dat met name de fashionbranche vol vertrouwen vooruitkijkt. Van de retailers die actief zijn in kleding zegt 94% positief naar de toekomst te kijken. Juist in die sector zijn tijdens de coronacrisis de hardste klappen gevallen.

Van de retailers die optimistisch of zeer optimistisch zijn haalt het merendeel zijn omzet vooral uit fysieke winkels en voor een klein gedeelte uit e-commerce. Een kwart van de optimisten haalt zijn omzet zelfs volledig uit stenen winkels.

Uit het onderzoek blijkt verder dat iets meer dan de helft (53%) van de respondenten gebruik heeft gemaakt van de NOW-regeling van de overheid om vaste lasten te kunnen doorbetalen. 8% van die groep zegt dat zijn bedrijf niet meer zou hebben bestaan zonder die regeling. Onder fashionretailers is die groep met 12% het grootst.

Retailers zijn verdeeld over de mate van steun die zij van de overheid hebben gekregen. 26% voelt zich sterk of zeer sterk gesteund, 26% weinig of niet en 47% gemiddeld. Van de retailers die zich weinig tot niet gesteund voelen is 78% voor zijn omzet grotendeels afhankelijk van fysieke winkels.

Modediscounter Takko Fashion is een van de retailers die heeft meegewerkt aan het onderzoek. 'De coronacrisis was een emotionele en fysieke rollercoaster voor ons bedrijf en onze medewerkers”, zegt managing director Erwin Rutten. “We hebben veel omzet en winst verloren.' Hij is bovendien niet te spreken over de rol van de overheid. Toch kijkt ook Takko positief naar de toekomst. 'We waren heel diep weggezakt, maar zodra de winkels weer open mochten, hebben we een inhaalspurt ingezet. Het ging van stilstaan naar hollen.'

Over het onderzoek
RetailTrends peilt in 2021 voor het eerst het optimisme onder retailers. Aanleiding is de turbulente coronacrisis die de sector op zijn kop zette. Het onderzoek Impact van de coronacrisis betreft een kwalitatief onderzoek, waarbij retailers zijn ondervraagd over hoe zij afgelopen anderhalf jaar hebben ervaren en met wat voor gevoel zij vooruitkijken. Behandelde onderwerpen zijn onder meer innovaties, investeringen, relaties met leveranciers en verhuurders, de NOW-regeling en andere steun vanuit de overheid. Het onderzoek is sectorbreed uitgezet en 125 retailers hebben gereageerd. De respondenten bestaan uit grootwinkelbedrijven, mkb’ers en eenmanszaken.
(PvWK, foto: Hong Son / Pexels)

Over RetailTrends Media
'RetailTrends Media is dé informatiebron voor professionals in retail & brands. RetailTrends vormt met RetailNews en diverse retailevents een platform voor het signaleren en duiden van relevante ontwikkelingen in de branche.'

(bron: RTM)

 

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken