Albert Heijn wil met gratis e-book en festival beter eten versnellen

Albert Heijn wil met gratis e-book en festival beter eten versnellen
  • Food-en-retail
  • 11 okt 2021 @ 10:45
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMVOJournalistiek

'Met elkaar kunnen we – figuurlijk – onze wereld mooier eten.' Dat schrijft ceo Marit van Egmond van Albert Heijn in het boek Samen op weg naar beter eten, dat deze week is verschenen. Het is als e-book via deze link gratis te downloaden. Ook komt er begin 2022 een Beter Eten Festival.

'De afgelopen tijd is de aandacht voor voeding, wat het met je doet, wat het betekent voor de maatschappij en de impact op de planeet, sterk toegenomen. Eten en drinken speelt een belangrijke rol in de grote uitdagingen die letterlijk en figuurlijk op ons bord samen komen. Elke avond weer. We staan op een kantelpunt. De urgentie om het beter te doen, werd nog nooit door zoveel mensen gevoeld.'

'Voeding speelt een essentiële rol in de grote uitdagingen die in onze samenleving zijn ontstaan. Ongezonde eetgewoonten leiden tot welvaartsziekten die een steeds zwaardere stempel drukken op de gezondheidszorg. Steeds meer mensen voelen zich eenzaam, ervaren druk van de buitenwereld en verliezen het echte contact met elkaar. Dat is terug te zien in maatschappelijke onvrede en in verschillen die worden uitvergroot in plaats van overbrugd. Daarnaast zijn er grote zorgen over de impact van het huidige voedselsysteem op het klimaat, de biodiversiteit, het dierenwelzijn en de leefomstandigheden van de makers. We kunnen niet op deze weg doorgaan', verklaart Van Egmond.

'Door gezamenlijk het beter eten makkelijk, betaalbaar en lekker te maken, komt een gezonde leefstijl voor iedereen binnen bereik. Door jong te leren wat voeding met je doet, kunnen we welvaartsziekten verminderen. De verbindende kracht van eten kunnen we inzetten om sociale cohesie te vergroten. Daarnaast is het verder verduurzamen van ons hele voedselsysteem een belangrijke stap om te zorgen dat de volgende generatie ook de vruchten van de aarde kan blijven gebruiken.'

Grote stappen sneller zetten
Albert Heijn zet zich al jaren in voor een duurzamere en gezondere leefstijl en samenleving. Of het nu gaat over de structurele verlaging van suiker, zout en vet in de eigenmerk-artikelen of het reduceren van plastic bij verpakkingen. Of bij de jarenlange samenwerking met meer dan 1.000 Nederlandse boeren en telers in de ‘Beter voor boer, dier en natuur’-programma’s en het overstappen op Nederlandse groene windenergie. 'We zijn trots op wat we al bereikt hebben, maar beseffen ook dat we nog stappen te zetten hebben. De beweging naar beter eten kunnen we alleen samen met alle partners in de keten versnellen. Niet alleen met onze vertrouwde partners en leveranciers, maar ook met kleinere initiatieven en startups', aldus Van Egmond. 'Met als doel om samen een bestendige en inspirerende weg voorwaarts op te gaan naar een gezonde, duurzame en sociale samenleving.'

Boek vol perspectieven
Het boek ‘Samen op weg naar beter eten’ is deze week verschenen en voor iedereen hier gratis te downloaden. ‘Samen op weg naar beter eten’ geeft inspiratie van denkers en doeners die onderstrepen dat voedsel een essentiële rol speelt in de grote uitdagingen van deze tijd.

In het boek gaat Van Egmond van Albert Heijn in gesprek met Marcel Levi, hoogleraar interne geneeskunde en bestuursvoorzitter Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek, met Ahmed Aboutaleb, de burgemeester van Rotterdam, en met Louise Fresco, bestuursvoorzitter van de Wageningen Universiteit. In de gesprekken gaat het niet alleen over gezonder en duurzamer eten, maar ook over de verbindende kracht van samen eten. Daarnaast staat het boek vol met interessante artikelen en andere verrassende interviews, onder meer met Chantal Linders (GreenHabit), Chloe Rutzerveld (food designer), Dalila Sayd (Het Eetschap), Marieke van Schaik (Rode Kruis), Auke-Florian Hiemstra (Naturalis), Mark Kulsdom (Dutch Weed Burger), Elisah Pals (Zero Waste Nederland), Christ en Jacqueline Monden (De Kruidenaer), Mark Post (Mose Meat) en Olaf van der Veen (Orbisk).

Beter eten is beter leven
Inspiratie, bewustwording en de uitwisseling van ideeën staan ook centraal op het Beter Eten Festival dat Albert Heijn op vrijdag 21 januari en zaterdag 22 januari 2022 voor de eerste keer organiseert.

Van Egmond: 'Tijdens het festival staan de drie belangrijke thema’s centraal: lekker in je vel zitten met een gezonde leefstijl, de sociale verbindingskracht van voedsel en hoe we de aarde beter kunnen achterlaten voor de volgende generatie. Het worden twee dagen vol inspirerende sprekers, interessante discussies, leerzame demo’s, interactieve workshops en natuurlijk lekker eten.'
(PvWK)


Het festival vindt plaats in Expo Haarlemmermeer in Vijfhuizen en is voor iedereen toegankelijk. Informatie over de kaartverkoop en het programma volgt in november 2021.

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken