Koffiemerk komt met ludieke mannentoeslag
- Food-en-retail
- 11 okt 2021 @ 13:45
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 11 okt 2021 @ 13:45
- Sjaak Hoogkamer
Het koffiecupmerk ‘De Koffiejongens’ introduceert als eerste merk ter wereld een toeslag voor mannelijke klanten. Mannen betalen 14% meer voor hun koffiecups dan vrouwen; het gemiddelde percentage salaris dat mannen meer verdienen.
In een werkend leven kan dit verschil oplopen tot wel €300.000,- aan misgelopen inkomsten voor vrouwen in dezelfde functie.
De opbrengst van de mannentoeslag wordt gedoneerd aan Project Fearless, een non-profit organisatie die zelfbewustzijn stimuleert bij meisjes tussen de 9 en 14 jaar.
Door mannen meer te laten betalen voor exact hetzelfde product schijnen de koffiepioniers hun licht op de loonkloof en dragen ze een steentje bij aan de oplossing.
Lonen gelijktrekken, ongelijkheid laten voelen
Vrouwen verdienen in Nederland jaarlijks gemiddeld 14% minder salaris dan mannen. 'Een bizar groot verschil dat in een werkend leven kan oplopen tot wel €300.000 minder,' aldus Sophie van Gool, econome en auteur van ‘Waarom vrouwen minder verdienen’. Het verschil viel ook Walter Morriën, mede-oprichter van De Koffiejongens, op: 'We merkten dat vrouwelijke sollicitanten vaak lagere salariswensen op tafel legden dan hun mannelijke evenknieën voor dezelfde functie. Naast dat we binnen onze eigen organisatie alle lonen voor gelijke functies gelijktrekken, wilden we iets doen om de loonkloof onder de aandacht te brengen. Daarom betalen mannen vanaf vandaag 14% meer voor onze koffie, wel zo eerlijk toch?' Het streven is om met de mannentoeslag 25.000 euro op te halen voor Project Fearless, een non-profit organisatie die zelfbewustzijn stimuleert bij meisjes in de meest kwetsbare leeftijd, namelijk 9-14 jaar.
Achtweekse ondernemerscursus voor honderd meisjes
Momenteel bundelen De Koffiejongens en Project Fearless de krachten voor de ontwikkeling van een achtweekse cursus ‘Duurzaam Ondernemen’ voor meisjes. De non-profit organisatie zet zich in voor gelijke kansen voor meisjes door naschoolse trainingen aan te bieden. 'Ongelijkheid tussen mannen en vrouwen begint al in de vroege jeugd. Meisjes voelen de sociale druk om mooi te zijn en om voor een bepaalde carrière richting te kiezen. Wij willen meisjes laten zien dat zij álles kunnen doen waar ze van dromen: van skateboarden tot wiskunde studeren en dokter worden. We geven ze de handvatten en het zelfvertrouwen om buiten hun comfort zone te treden,' aldus Mérida Miller, oprichter van Project Fearless. De cursus die ze momenteel ontwikkelen met De Koffiejongens biedt plaats aan honderd jonge dames.
De eerste mannentoeslag op koffie in een notendop
• Op dekoffiejongens.nl kunnen (nieuwe) klanten aanvinken of ze de 14% mannentoeslag willen betalen.
• De toeslag is een vrijwillige optie voor mannen, vrouwen en iedereen die zich anders definieert.
• De opbrengsten gaan naar een nieuwe cursus ‘Duurzaam Ondernemen’ van Project Fearless, een non-profit organisatie die zelfbewustzijn stimuleert bij meisjes tussen de 9 en 14 jaar.
• De achtweekse cursus Duurzaam Ondernemen wordt ontwikkeld in samenwerking met de Koffiejongens en is gratis toegankelijk voor 100 meisjes.
• Er is een bedrag van € 25.000 nodig voor de cursus Duurzaam Ondernemen voor meisjes. Het eventuele tekort vullen De Koffiejongens zelf aan.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [column] Battle of the smartphones
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt winkeldiefstal onder...
- Dennis van de Sande van Royal Swinkels: 'Mark Ritson's...
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
- Dennis van de Sande van Royal... 22-04-2024
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing