Lidl staakt tabaksverkoop
- Food-en-retail
- 4 okt 2021 @ 10:29
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenPolitiek
- 4 okt 2021 @ 10:29
- Peter van Woensel Kooy
Retailketen Lidl stopt per direct volledig met de verkoop van sigaretten en tabak. Er zijn nu nog circa 16.000 tabaksverkooppunten. Dat worden er 5.600 minder in 2022 door het besluit van het vorige kabinet om sigarettenautomaten te verbieden.
In 2024 stopt de verkoop van tabak in alle circa 6.400 supermarkten, meldt Het Rijk. 'Nadat we in 2018 deze stap bekend hadden gemaakt, zijn we aan de slag gegaan om de verkoop van sigaretten en tabak gefaseerd af te bouwen', zegt de keten tegen NOS, 'Alle filialen die we afgelopen jaren hebben geopend, waren meteen al rookvrij. De afbouw in de overige filialen is voorspoedig verlopen en dit gaf ons de kans om onze ambitie om geen sigaretten en tabak meer te verkopen nog eerder te realiseren.'
Lidl is lid van Op weg naar Rookvrije Generatie, een initiatief van het KWF, Hartstichting en Longfonds met als doel om te voorkomen dat kinderen beginnen met roken. De beslissing van Lidl loopt vooruit op de algehele sigarettenban voor supermarkten: vanaf 2024 mag er geen tabak en andere rookwaar meer in supermarkten worden verkocht. Het verbod is onderdeel van het Nationaal Preventieakkoord dat staatssecretaris Paul Blokhuis in 2018 aankondigde.
(PvWK, bronnen: NOS, Lidl en Rijk; foto: Nguyen Linh / Unsplash)
Minder verkooppunten tabak
'Het verder terugdringen van de verkooppunten van tabaks- en aanverwante producten vindt de komende jaren plaats in een paar stappen:
* 2022 Verbod op alle sigarettenautomaten, bijvoorbeeld in cafés en snackbars.
* 2023 Verbod op de online verkoop van tabak.
* 2024 Verbod op de verkoop van tabak bij supermarkten.
Supermarkten zijn uiteraard een plek waar veel gezinnen en kinderen komen. Supermarkten vormen 40% van het aantal verkooppunten en hebben 55% van de tabaksomzet in Nederland.'
(bron: Rijksoverheid)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing