Lidl staakt tabaksverkoop

Lidl staakt tabaksverkoop
  • Food-en-retail
  • 4 okt 2021 @ 10:29
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenPolitiek

Retailketen Lidl stopt per direct volledig met de verkoop van sigaretten en tabak. Er zijn nu nog circa 16.000 tabaksverkooppunten. Dat worden er 5.600 minder in 2022 door het besluit van het vorige kabinet om sigarettenautomaten te verbieden.

In 2024 stopt de verkoop van tabak in alle circa 6.400 supermarkten, meldt Het Rijk. 'Nadat we in 2018 deze stap bekend hadden gemaakt, zijn we aan de slag gegaan om de verkoop van sigaretten en tabak gefaseerd af te bouwen', zegt de keten tegen NOS, 'Alle filialen die we afgelopen jaren hebben geopend, waren meteen al rookvrij. De afbouw in de overige filialen is voorspoedig verlopen en dit gaf ons de kans om onze ambitie om geen sigaretten en tabak meer te verkopen nog eerder te realiseren.'

Lidl is lid van Op weg naar Rookvrije Generatie, een initiatief van het KWF, Hartstichting en Longfonds met als doel om te voorkomen dat kinderen beginnen met roken. De beslissing van Lidl loopt vooruit op de algehele sigarettenban voor supermarkten: vanaf 2024 mag er geen tabak en andere rookwaar meer in supermarkten worden verkocht. Het verbod is onderdeel van het Nationaal Preventieakkoord dat staatssecretaris Paul Blokhuis in 2018 aankondigde.
(PvWK, bronnen: NOS, Lidl en Rijk; foto: Nguyen Linh / Unsplash)
 

Minder verkooppunten tabak
'Het verder terugdringen van de verkooppunten van tabaks- en aanverwante producten vindt de komende jaren plaats in een paar stappen:

* 2022 Verbod op alle sigarettenautomaten, bijvoorbeeld in cafés en snackbars.
* 2023 Verbod op de online verkoop van tabak.
* 2024 Verbod op de verkoop van tabak bij supermarkten.

Supermarkten zijn uiteraard een plek waar veel gezinnen en kinderen komen. Supermarkten vormen 40% van het aantal verkooppunten en hebben 55% van de tabaksomzet in Nederland.'

(bron: Rijksoverheid)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken