Supermarktproducten duurder: Unilever en Procter verhogen de prijzen

Supermarktproducten duurder: Unilever en Procter verhogen de prijzen
  • Food-en-retail
  • 21 okt 2021 @ 13:10
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenFoodOnderzoek

De sterk stijgende kosten krijgen effect in de supermarkt. Fmcg-concern Unilever heeft de prijzen het afgelopen derde kwartaal met 4,1 procent verhoogd. Ook rivaal Procter & Gamble en verfmerk Akzo Nobel kondigen prijsverhogingen aan.

Dit meldt Unilever-baas Alan Jope bij de presentatie van de cijfers over het derde kwartaal van de internationale merkfabrikant in voeding, wasmiddelen en schoonheidsproducten. Volgens Jope zijn, nu de economie zich enigszins herstelt van de pandemie, alle grondstoffen snel duurder aan het worden, omdat er aan van alles gebrek is: landbouwproducten, petrochemische producten als plastic, papier, transport en logistiek, energie en arbeid, zo zegt hij in de Volkskrant. ‘Dit soort inflatie hebben we de afgelopen twintig jaar niet gezien’, aldus Jope, die verwacht dat de stijgingen tot halverwege volgend jaar doorzetten. Hij wil 30 procent van de gestegen kosten bestrijden door slimmer in te kopen en door in de eigen kosten te snijden. 70 procent wordt gecompenseerd door prijsstijgingen die Unilever gaat doorberekenen. De sterk stijgende prijzen hebben ook hun weerslag op het consumentenvertrouwen, meldt het CBS. Steeds meer Nederlanders vinden dat de prijzen sterk stijgen. Lees hier verder.
(bronnen: ANP / De Volkskrant, beeld: Firmbee / Unsplash)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken