Monitor Consumentengedrag: combi on- en offline shoppen populair met feestdagen

Monitor Consumentengedrag: combi on- en offline shoppen populair met feestdagen
  • Food-en-retail
  • 18 nov 2021 @ 10:48
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Heb jij je sinterklaas- en kerstcadeautjes al in huis? Nee? Dan kan het wel eens dringen worden in de 'stenen' winkels. Op 12 november schreef Het Parool namelijk dat het Amsterdamse MKB haar hart vasthoudt, omdat ze bang is voor te drukbezochte winkels bij verkorte openingstijden. Ook FNV vreest voor agressieve toestanden in winkels.

De nieuwsberichten waren aanleiding voor een deep dive in de Monitor Consumentengedrag, om te achterhalen welk (koop)gedrag consumenten nu eigenlijk vertonen op weg naar de decembermaand. En wat bleek? Nederlanders zoeken vooral de combinatie van on- en offline om hun attenties en cadeaus te kopen. Dit geldt in hogere mate voor mensen met een vaste baan; de mensen waarvan je mag verwachten dat ze de avonduren nodig hebben om te winkelen.

Combinatie online en offline populair

In september vorig jaar berichtte de NOS dat het aantal online shoppers met honderdduizenden was gestegen. Niet zo gek, want online shoppen ging toen van een keuze naar een noodzakelijkheid. Is deze verandering naar online gebleven? Wanneer we kijken naar eind april, begin mei van dit jaar (week 17/19) zien we dat zodra het weer mogelijk werd een duidelijk groter aantal mensen direct weer offline zijn of haar cadeaus en attenties ging kopen.

Daarnaast is hierboven te zien dat in de tijd de combinatie van on- en offline gestaag toeneemt, terwijl momenteel offline, na een piek in week 31 (begin augustus) nu weer terugloopt. Een stukje van het oude coronagedrag lijkt zich te vertalen in een nieuwe werkelijkheid met een combinatie van online en offline koopgedrag. Van de Nederlanders zegt 46% cadeaus en attenties nu online en offline te kopen, 33% offline en 21% online.  Opvallend is dat van de mensen met een baan voor onbepaalde tijd 54% de combinatie zoekt, 27% haar cadeaus offline shopt en 19% online.

Traditionele media verleiden nog steeds het best

Televisie, radio en Facebook zijn nog steeds de meest gebruikte mediumtypen, ook onder jongeren. Wil je als merk je consument verleiden tot decemberaankopen of ze tot specifiek shopgedrag aanzetten, dan kun je de media-inzet hier wat verzwaren. Heb je een kleiner budget, dan is het raadzaam om de focus op bijvoorbeeld digitale kranten en papieren tijdschriften te leggen. Als we consumenten zelf vragen hoe ze het liefst reclame zouden ontvangen, dan is de folder meest populair, gevolgd door e-mail en televisie.

Het is te hopen dat het scenario van de Amsterdamse winkeliers geen werkelijkheid wordt. Door heel goed te kijken naar hoe verschillende doelgroepen cadeaus shoppen, kun je als merk wel proberen om het consumentengedrag iets te beïnvloeden. Denk aan een gratis kop haverkoffie voor vroege vogels in je warenhuis of een beloning voor mensen die al in november online aankopen doen voor de kerst.

Wil je ook kosteloos toegang tot de Monitor Consumentengedrag? Meld je dan hier aan.

Monitor Consumentengedrag is een initiatief van VU Amsterdam en Validators.

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken