Supermarkt weekomzet hoogste ooit

Supermarkt weekomzet hoogste ooit
  • Food-en-retail
  • 30 dec 2021 @ 08:36
  • Link
  • Ryan Baij
    Ryan Baij

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Retail

Door de last-minute ‘harde’ lockdown vlak voor kerst, die er voor zorgt dat de horeca gesloten is, heeft de Nederlandse consument zijn toevlucht ook voor kerst gezocht tot de supermarkt.

Dat meldt NielsenIQ, wereldwijd marktleider in het bieden van het beeld van consumentengedrag.

In week 51 rekenden de supermarkten gezamelijk voor €1.06 miljard af. Dat is een groei van +3.7% t.o.v. week 51 in 2020. Dit is de hoogste weekomzet ooit en de derde keer dat de grens van 1 miljard doorbroken is. Door de exceptionele ‘Kerstweek’ stevent de totale supermarkt omzet af op een jaaromzet rond de €44.6 miljard. De supermarktbranche groeit in 2021 dan circa met +1.7% t.o.v. 2020. Deze groei komt bovenop de groei van +9.1% die in 2020 werd gerealiseerd. Eerder dit jaar noteerden de supermarkten al een recordomzet in de week voor Pasen.

'Naast verschuiving van aankoopkanaal en consumptie-lokatie, zien we dat de Nederlander zich steeds meer verwend', aldus Jasper Bins, Retailer Lead bij NielsenIQ. 'In meerdere categorieën zien we duidelijk een premiumization. Niet vreemd, want consumenten zoeken een vorm van compensatie voor de COVID-19 beperkingen waar ze mee te maken hebben.'

Ryan Baij

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken