Supermarkt weekomzet hoogste ooit
- 30 dec 2021 @ 08:36
- Ryan Baij
Door de last-minute ‘harde’ lockdown vlak voor kerst, die er voor zorgt dat de horeca gesloten is, heeft de Nederlandse consument zijn toevlucht ook voor kerst gezocht tot de supermarkt.
Dat meldt NielsenIQ, wereldwijd marktleider in het bieden van het beeld van consumentengedrag.
In week 51 rekenden de supermarkten gezamelijk voor €1.06 miljard af. Dat is een groei van +3.7% t.o.v. week 51 in 2020. Dit is de hoogste weekomzet ooit en de derde keer dat de grens van 1 miljard doorbroken is. Door de exceptionele ‘Kerstweek’ stevent de totale supermarkt omzet af op een jaaromzet rond de €44.6 miljard. De supermarktbranche groeit in 2021 dan circa met +1.7% t.o.v. 2020. Deze groei komt bovenop de groei van +9.1% die in 2020 werd gerealiseerd. Eerder dit jaar noteerden de supermarkten al een recordomzet in de week voor Pasen.
'Naast verschuiving van aankoopkanaal en consumptie-lokatie, zien we dat de Nederlander zich steeds meer verwend', aldus Jasper Bins, Retailer Lead bij NielsenIQ. 'In meerdere categorieën zien we duidelijk een premiumization. Niet vreemd, want consumenten zoeken een vorm van compensatie voor de COVID-19 beperkingen waar ze mee te maken hebben.'
-
Ryan Baij
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing