7 tips: 'Zet de kok op het terras voor meer omzet'
- Food-en-retail
- 29 apr 2022 @ 11:32
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodKlanten
- 29 apr 2022 @ 11:32
- Peter van Woensel Kooy
Op het moment dat een klant ontspannen en blij is, kan het gedrag van de klant positief worden beïnvloed, stelt Robert Cialdini. En wanneer is iemand nou meer ontspannen dan op jouw terras in de zon?
Robert Cialdini is een sociaal psycholoog die onderzoek heeft gedaan naar de toepassing van psychologie in marketing en de maatschappij. Hij heeft zeven beïnvloedingsprincipes gedefinieerd, die gedeeld worden door Horecava, want deze technieken kun je ook toepassen op het terras.
1. Wederkerigheid
Op vakantie in Griekenland of Thailand is het heel normaal. Je gaat zitten op het terras en er wordt een glaasje of en hapje voor je neergezet. Zomaar, gratis, zonder dat je er om vraagt. Op het moment dat je je gasten iets geeft, al is het maar een glas water, wordt het principe van wederkerigheid in gang gezet. Mensen die iets krijgen, hebben de behoefte iets terug te doen.
2. Consistentie
Combineer wederkerigheid met consistentie.
3. Sociale bewijskracht
Mensen gaan graag mee met de stroom. Je ziet het vaak: het ene terras is vol en het terras ernaast is helemaal leeg. Zo op het oog is er geen verschil, dezelfde zon, dezelfde tafels, waarom dan toch die lege stoelen? Dat is het principe van sociale bewijskracht. Zorg er dus voor dat er mensen op jouw terras zitten. Desnoods trekken de kok en de afwashulp hun jas aan en gaat buiten zitten met een drankje. Ze hebben bij een leeg terras toch niets te doen. Je zult zien, zodra er een paar mensen zitten, volgt de rest.
4. Sympathie
Zorg voor gezelligheid, gastvrijheid en vriendelijkheid en mensen blijven terugkomen. Maar dat wist je natuurlijk al.
5. Autoriteit
De expert zal het wel weten, dan hoef ik er niet meer over na te denken. Mensen houden niet van kiezen, dat geeft stress. Adviseer dat bijzondere import biertje en vertel meteen dat de nieuwe vegan bitterballen er heel erg lekker bij zijn.
6. Schaarste
Wie wel eens een hotelkamer op Booking.com boekt is beïnvloed met het principe schaarste. 'Nog maar één kamer beschikbaar!' Doe dat ook. Bijvoorbeeld:
- Mosselen en asperges, alleen aanbieden in het seizoen.
- De vis van de dag, vers en morgen hebben we hem niet meer.
- Kaas van die lokale kaasboer die alleen bij jou op de kaart staat.
7. Gedeelde identiteit
Wij zijn groepsdieren en voelen ons het meest op ons gemak tussen mensen waar we op lijken. Het is dus belangrijk om niet te veel afstand te creëren tussen jou en je gasten. Is jouw zaak informeel? Dragen de meeste van jouw klanten een spijkerbroek? Laat het uitlopend personeel dan ook een spijkerbroek dragen. Kies iets wat jij belangrijk vindt en wat je kunt delen met je gasten.
Robert Cialdini
sociaal psycholoog die onderzoek doet naar de toepassing van psychologie in marketing en de maatschappij
Lees hier verder de XL column van Cialdini met toelichting op Horecava.nl
foto: Shvets Anna via Pexels
Over platform Horecava
'Horecava is hét platform voor de foodservice-industrie. Horecava ondersteunt 365 dagen per jaar (online) horecaondernemers en beslissers in de wereld van eten, drinken en buitenshuis slapen. Daarnaast brengt Horecava jaarlijks de grootste Nederlandse vakbeurs voor en door de foodservice-industrie. Circa 55.000 horecaprofessionals van ruim 30.000 geïnteresseerde bedrijven bezoeken het event.'
(bron: Rai Amsterdam)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing