Sendcloud en Mollie bundelen krachten om betaalde retouren te vereenvoudigen

Sendcloud en Mollie bundelen krachten om betaalde retouren te vereenvoudigen
  • Food-en-retail
  • 17 jun 2022 @ 08:10
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • DistributieInteractie

Aangezien 87 procent van de Nederlandse online shoppers regelmatig een product retourneert als ze niet tevreden zijn, zijn deze zendingen een lastpost voor de online retailers. Vandaag kondigen Sendcloud en Mollie aan het betaalde retourproces te gaan versoepelen.

Retourzendingen zijn een van de grootste spelbrekers in e-commerce: 47 procent van de Nederlandse consumenten geeft aan dat zij dit vooral veel gedoe vinden. Tegelijkertijd willen veel online retailers retourzendingen efficiënter verwerken om kosten te besparen en de ecologische voetafdruk van retourstromen te verkleinen. Hoewel het invoeren van een retourvergoeding helpt om kosten te besparen, kan het een last zijn om handmatig een retourvergoeding in mindering te brengen telkens als er een terugbetaling moet worden verwerkt.

'Betaalde Retouren' makkelijk gemaakt
In een exclusieve samenwerking met Mollie, lanceert Sendcloud vandaag Betaalde Retouren. Online retailers die Sendcloud’s Retourportaal gebruiken, kunnen betalingen voor retouren inschakelen om de retourkosten via Mollie in het retourportaal te verwerken. De functie stelt retailers in staat om automatisch en moeiteloos de prijs van hun retourlabel in rekening te brengen bij consumenten en tegelijkertijd een soepel retourproces aan te bieden.

Hoe werkt 'Betaalde Retouren'?
Voor online retailers: webwinkels die geïntegreerd zijn met Sendcloud kunnen eenvoudig de retourportaal toevoegen aan hun online winkel om een soepele retourervaring aan te bieden. Eenmaal geactiveerd, kunnen online retailers Betaalde Retouren activeren door hun Mollie-account te verbinden met Sendcloud. Retailers kunnen slimme ‘retourregels’ gebruiken om te bepalen wie er moet betalen voor retourzendingen. Voor webwinkels die nog geen Mollie-account hebben is het aanmaken en installeren heel gemakkelijk en daarna direct te gebruiken.

Voor consumenten: eenmaal geactiveerd, kunnen online shoppers eenvoudig een retour aanmaken met behulp van het Sendcloud retourportaal. Na het invoeren van een retourzending, worden consumenten doorgestuurd naar de betaalpagina waar ze de gewenste betaalmethode kunnen selecteren. Een retourlabel kan worden gedownload zodra de betaling is geaccepteerd.


'Retailers zien het retourproces vaak als een ware nachtmerrie en worstelen al jaren met de stijgende kosten van retourzendingen. Met de aankondiging van Zara om retourkosten bij de consument in rekening te brengen, lijkt het einde van een tijdperk waarbij dit gratis is nabij', zegt Rob van den Heuvel, CEO en Co-founder van Sendcloud. 'We zijn trots op onze samenwerking met Mollie om de complexiteit van betaalde retouren te vereenvoudigen. Door online retailers in staat te stellen retourkosten eenvoudig te verwerken met behulp van een breed assortiment aan betaalmethodes in heel Europa, zijn we in staat om zowel consumenten als retailers een eenvoudig retourproces te bieden.'

Efficiency
'Mollie streeft er voortdurend naar om de beste betaalervaring te bieden aan onze klanten, zodat zij kunnen groeien in het e-commerce landschap', zegt Ken Serdons, Chief Commercial Officer bij Mollie. 'Er is een duidelijke toename in de behoefte aan een gemakkelijk, naadloos en efficiënt betaald retourproces. We zijn dan ook verheugd om samen met Sendcloud aan die toenemende vraag te kunnen voldoen.'
(PvWK)


Over Sendcloud
'Sendcloud is de alles-in-een verzendoplossing voor webshops die willen groeien. Het platform helpt online retailers de concurrentiestrijd aan te gaan door het volledige verzendproces, van checkout tot retouren, te optimaliseren. Veel webshops zien verzending als struikelblok, maar Sendcloud maakt hiervan een krachtig concurrentievoordeel. Sinds 2012 is Sendcloud uitgegroeid van een eenvoudige applicatie tot een alles-in-een platform dat het volledige verzendproces automatiseert. De Eindhovense scale-up heeft inmiddels meer dan 23,000 klanten in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland en Oostenrijk.'

(bron: Sendcloud)

Over Mollie
'Mollie is een pionier in de betaalindustrie en een van Europa's snelst groeiende payment service providers (PSP). Het bedrijf, opgericht in 2004, faciliteert ondernemingen om te schalen en te groeien door middel van een gebruiksvriendelijke betalings-API die meerdere betaalmethoden aanbiedt. Mollie's missie is om complexe financiële diensten te vereenvoudigen en zo 's werelds meest geliefde PSP te worden. Mollie heeft meer dan 130.000 klanten in Europa, telt internationaal meer dan 700 medewerkers en heeft kantoren in Amsterdam, Lissabon, Londen, Parijs en München. Lees hier meer over Mollie "Grow your way".'

(bron: Mollie)

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken