Bijenkorf bouwt verder aan digitale en duurzame toekomst

Bijenkorf bouwt verder aan digitale en duurzame toekomst
  • Food-en-retail
  • 22 jul 2022 @ 10:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingRetail

Ook het boekjaar 2021 werd bij De Bijenkorf in hoge mate beïnvloed door Covid-19. In totaal waren de winkels 17 weken gesloten, vijf weken meer dan het jaar daarvoor. Een terugblik op het jaar van het beroemde warenhuis.

Ondanks de pandemische tegenslagen, wist de Bijenkorf de winst te laten stijgen naar 16,6 miljoen euro (genormaliseerde operationele winst voor afschrijvingen en eenmalige lasten, IFRS-grondslag), meldt het verslag.

Belangrijke drijver van dit resultaat was de omzet uit de online verkopen, die met 10% steeg ten opzichte van 2020. Het aantal bezoekers op de site groeide eveneens met 10%. In 2021 werden webshops in Monaco en Luxemburg gelanceerd, waarmee de internationale uitrol verder werd voortgezet.

Het aantal bezoekers in de winkels daalde met 18% ten opzichte van het boekjaar 2020 doordat de winkels vijf weken langer dicht waren en het aantal bezoekers gedurende een groot deel van het jaar gemaximeerd was. Dankzij het winkelen op afspraak steeg het aantal kopers (de conversie) echter met 17% en het gemiddelde bonbedrag met 13%. In totaliteit wist de Bijenkorf het aantal klanten in 2021 vast te houden.

Giovanni Colauto, CEO de Bijenkorf: 'De tweede coronaperiode heeft ons als organisatie gedwongen veerkracht, creativiteit en inventiviteit te tonen. Zowel in Nederland als de nieuwe landen waarin we actief zijn, hebben we onze klantenbasis weten te verstevigen door het continu bieden van een bijzondere klantbeleving. Veel klanten hebben ook gebruik gemaakt van de mogelijkheid om artikelen van luxe merken vanuit de winkel thuis te laten bezorgen.'

Investeringen in 2021 doorgezet
Ondanks de uitdagingen van Covid-19 werd in 2021 geïnvesteerd in zowel de winkels als online, zij het in beperkte mate. De damesmode-afdeling in Eindhoven werd vernieuwd, en er waren succesvolle nieuwe merkintroducties van onder andere Studio Anneloes in Nederland en Prada schoenen online en in Maastricht. Het duurzame aanbod werd opnieuw verder uitgebreid met vintage van Jutka & Riska in alle winkels en tweedehands luxe tassen. Ook werd er geëxperimenteerd met nieuwe vormen van beleving, zoals filmavonden op het dak van de Bijenkorf in Amsterdam en een digitale modeshow die te zien was in alle zeven landen waar de Bijenkorf actief is.

Vooruitzichten
Hoewel de resultaten over 2021 nog niet op het niveau van voor Covid-19 liggen, meldt de Bijenkorf de toekomst met vertrouwen tegemoet te zien. 'De bezoekersaantallen van het afgelopen half jaar laten zien dat de klant behoefte heeft aan de beleving die de winkels bieden.'
(PvWK, beeld: Bijenkorf Dam, credit: Bijenkorf)

Meer info staat hier

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken