Omslagpunt plantbased food is bereikt

Omslagpunt plantbased food is bereikt
  • Food-en-retail
  • 25 jul 2022 @ 11:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodTrendsStrategieMarketing

Jaap Korteweg, oprichter van De Vegetarische Slager, zei altijd: 'Als plantbased food minstens even lekker is als vlees en bovendien goedkoper wordt, dan breekt de revolutie uit.' Door de stijgende prijzen van vlees lijkt dat omslagpunt nu bereikt.

Je merkt het al in de supermarkten, wijst een kleine steekproef in de Amsterdamse Jordaan uit. Of je nou in de hoofdstedelijke Jumbo, AH of Dirk de prijzen vergelijkt: veganisten en vegetariërs zijn voor het eerst goedkoper uit dan vleesliefhebbers. Dat bevestigt ook De Volkskrant: 'Nu de vleesprijzen flink stijgen, krimpt de prijskloof met vleesvervangers. Gemiddeld zijn de goedkoopste vleesvervangers zelfs al voordeliger dan de goedkoopste dierlijke producten. Daarmee spaart de liefhebber van de groenteburger naast het milieu nu ook zijn portemonnee.'

Oriëntatie op goedkoper
Hoewel de prijsstijgingen en inflatie consumenten ook veel zorgen en leed opleveren, leiden deze ook tot oriëntatie op goedkopere alternatieven. De Monitor Consumentengedrag van MarketingTribune en Validators wees al uit dat de prijsgevoeligheid toeneemt. Klanten aarzelen niet langer om te gaan (deel)shoppen bij discountformules. Het bereiken van het omslagpunt ten gunste van plantbased food blijkt nu ook uit onderzoek van retailonderzoeker Questionmark in opdracht van ProVeg Nederland, een ngo die zich inzet voor meer plantaardige voeding. In april 2022 publiceerde ProVeg al een rapport waaruit bleek dat plantaardige alternatieven steeds vaker goedkoper zijn dan dierlijke. Nu de prijzen van dierlijke producten de afgelopen maanden omhoog knallen vergeleken met die van andere voedselgroepen, is de prijskloof verder geslonken, bevestigt De Volkskrant.

Dertien kilo te veel
En: 'Uit een jaarlijks onderzoek van stichting Wakker Dier bleek dat supermarkten voor het eerst sinds 2015 minder stunten met vlees. Toch hanteren zij nog altijd (winst, red.)marges van rond de 8 procent op vleesproducten. Voor plantaardige producten wordt tussen de 35 en 50 procent gerekend.' In de prijs van vlees zouden ook geen kosten zijn opgenomen die in verhouding staan tot dierenwelzijn, klimaat of die landbouwsubsidies uit Europa verdisconteren. Daar raakt de consument zich steeds bewuster van, al staan tussen droom en daad blijkbaar dingen in de weg. En praktische bezwaren. 'Een gemiddelde Nederlander eet nog altijd rond de 39 kilo vlees per jaar, 13 kilo meer dan wordt aanbevolen door het Voedingscentrum.' De relatief lage prijs voor plantbased zou het aangepaste eetpatroon nu wel eens kunnen accelereren, is de verwachting onder foodmarketeers. Zeker als de marges daarop hoger zijn voor de retailer. Voor het onderzoek van ProVeg Nederland is gekeken naar de prijzen bij de zes grootste supermarktketens. 
(PvWK, bronnen: Volkskrant, CBS, MarketingTribune, Monitor Consumentengedrag, beeld: Taryn Elliott / Pexels)


Verder lezen: Boek over Jaap Kortewegs voedselrevolutie
En: Veganisten en vegetariërs zijn voor het eerst goedkoper uit dan vleesliefhebbers

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken