3 op de 4 Nederlanders gooit regelmatig versgekoelde groente weg
- Food-en-retail
- 9 aug 2022 @ 08:17
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 9 aug 2022 @ 08:17
- Michiel van Zaane
Hoewel Nederlanders zeggen geen voedsel te willen verspillen, gooit 75% versgekoelde groenten weg omdat de houdbaarheidsdatum is verstreken. Voornamelijk sla en komkommer, maar ook voorverpakte mix groenten, spinazie en broccoli belanden in de prullenbak. Dat blijkt uit onderzoek van Iglo.
Uit onderzoek blijk dat meer koken met diepvriesproducten een sleutelrol in de strijd tegen voedselverspilling kan spelen. Een groot deel van de Nederlanders weet ook dat het gebruik van diepvriesproducten duurzamer is, maar blijft kiezen voor versgekoelde producten. Iglo onderzocht de vraag waarom diepvriesgroenten zo weinig gebruikt worden.
Een van de redenen spreekt voor zich volgens de producent van diepvriesproducten. Drie keer zoveel Nederlanders voelen zich aangetrokken tot de versafdeling als tot de diepvriesafdeling in de supermarkt. Maar de resultaten van het onderzoek laten ook een andere oorzaak zien: Nederlanders hebben onvoldoende kennis over de voordelen van diepvriesproducten. Bijna de helft weet niet dat volgens onderzoek diepvriesgroenten en -fruit net zoveel vitamines als versgekoelde groenten en fruit bevatten, en soms zelfs meer.
Michel Acda, General Manager bij Iglo Nederland, vertelt: ‘Ons gevoel zegt misschien dat we het beste verse producten kunnen kopen, omdat het gezonder lijkt. Maar dat is niet altijd het geval. En dat heeft onder andere te maken met de afstand die het product moet afleggen en hoe lang er tussen de oogst en het daadwerkelijk nuttigen zit. Diepgevroren producten zijn op hun rijpste moment geoogst en worden dan in een razendsnel tempo tot ver beneden het vriespunt gebracht. Diepgevroren producten behouden daardoor hun voedingswaarde en versheid.’ Deze vriesmethode heet flash freezing, en 80% van de Nederlanders is hier niet bekend mee.
Vriezer vaak opslag voor minder gezonde producten
Door het gebrek aan kennis blijven consumenten kiezen voor versgekoelde groenten, met als gevolg dat deze vaak worden weggegooid. Dat maakt dat de vriezer voornamelijk een opslag is voor minder gezonde producten als ijs, pizza en snacks.
Perceptie
Het onderzoek laat ook potentie zien voor perceptieverbetering rondom de diepvriescategorie: meer dan de helft van de Nederlanders wil vaker kiezen voor diepvriesproducten als ze zeker zouden weten dat deze duurzamer, gezonder én lekkerder zijn. 79% van de Nederlanders geeft echter aan weinig over dergelijke voordelen van diepvries te horen of lezen. Dit is iets waar Iglo Nederland zich de komende periode op wil focussen. Acda: ‘Naar schatting is meer dan 50% van de totale voedselverspilling afkomstig van huishoudens. Uit het onderzoek blijkt dat slechts een vijfde van de Nederlanders wekelijks kookt met diepvriesproducten, terwijl dat wel dé manier is om voedselverspilling te verminderen. Het is onze missie om consumenten te inspireren en informeren over de diepvriescategorie. Het zit vol met verse, voedzame en duurzame keuzes. We weten zeker dat als consumenten de voordelen inzien van diepvries, ze de categorie zullen omarmen.’
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing