'Bewuste Visweek? Eet dan geen vis'

'Bewuste Visweek? Eet dan geen vis'
  • Food-en-retail
  • 26 sep 2022 @ 15:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MVOBrandingMarketing

Vandaag start de Bewuste Visweek, een initiatief van keurmerken Aquaculture Stewardship Council (ASC) en Marine Stewardship Council (MSC). Mark Kulsdom, founder van Dutch Weed Burger, is kritisch.

De Bewuste Visweek wil duurzame visvangst en -consumptie stimuleren. Mark Kulsdom krabt zich bij het doel van de week achter de oren: 'Het idee dat het mogelijk is om vis te blijven consumeren, duurzaam of niet, is een illusie en de Bewuste Visweek is niets meer dan een Anna & Elsa pleister op een gapende wond'. Daarom brengt hij een nieuwe kapitein, om het bewustzijn in Nederland over de impact van visconsumptie op humoristische wijze te verhogen.

De populaire documentaire 'Seaspiracy' maakte het al duidelijk, volgens het plantbased foodmerk. 'De visvangst en -consumptie zal flink moeten verminderen. Per minuut worden er wereldwijd maar liefst vijf miljoen vissen gevangen. Hiermee staan verschillende vispopulaties aan de rand van uitsterven. Als we zo doorgaan dan zullen de oceanen zelfs zo goed als leeg zijn in 2048. Dit brengt de duurzame toekomst in gevaar. Oceanen absorberen alle overschotten aan hitte en slaan maar liefst 93% van de CO2 op. Zakt dit percentage met 1%, dan staat dat gelijk aan de uitstoot van 97 miljoen auto’s.'

Om merken te stimuleren om duurzame vis te vangen, consumenten aan te sporen om hiervoor te kiezen en overbevissing tegen te gaan, is negen jaar geleden de Bewuste Visweek opgezet door de twee grootste viskeurmerken, MSC en ASC. Hiermee werd 70% van de vis in de supermarktschappen duurzaam gecertificeerd en gebruik hiervan in de horeca gestimuleerd. Een mooi initiatief, vindt Kulsdom, maar onvoldoende: 'Als dierenrechtenactivist ben ik superblij met initiatieven als deze om de zee te beschermen. Echter toont dit een verkeerd beeld. De consument denkt bij het kopen van vis met een duurzaam keurmerk goed bezig te zijn, terwijl eigenlijk de algehele visconsumptie zou moeten dalen om te zorgen voor gezonde en welvarende vispopulaties. De oceaan is namelijk voor meer dan 60% onze zuurstofmaker. Paul Watson, oprichter van de Sea Shepherd Foundation zegt het het best: "Hoe kan je duurzaam vis eten uit een oceaan die stervende is?"Ten minste de helft van de vissersschepen zal aan de kade moeten blijven liggen om overbevissing halt toe te roepen en de oceaan als ons life support system te behouden.'

De nieuwe kapitein
Tijd voor een nieuwe kapitein om het tij te keren, vindt Kulsdom: “Er ontbreekt visie en moreel leiderschap bij de door mannen gedomineerde politieke partijen en bedrijfsleven. De babyboomers zitten verzadigd op het pluche de vooruitgang tegen te houden. Tijd voor een muiterij!”. Door als nieuwe kapitein op de foto te gaan met de plant-based SeaSticks van Dutch Weed Burger, streeft hij ernaar om het bewustzijn over de impact van het eten van vis te verhogen en daarmee de consumptie te laten dalen. Een serieuze boodschap, maar wel in een humoristisch en krokant jasje. 

En zeewier dan?
Hoe het zit bij de producten van Kulsdom’s eigen merk, Dutch Weed Burger, die verrijkt zijn met lokaal geteeld zeewier uit de Oosterschelde? Kulsdom legt uit: 'Vis is gezond door de omega vetzuren en daarmee de belangrijkste reden voor personen om dit op hun bord te leggen. Echter, krijgen vissen hun vetzuren door het eten van microalgen. Met Dutch Weed Burger gaan we dus direct naar de bron en bieden we een mooie en betere optie die natuurlijk lekker én plant-based is. Als we op een duurzame manier de zeeën gaan gebruiken voor de teelt van zeewier, dan kunnen we echt monden gaan voeden. Door de hoge kwaliteit hoef je er ook niet zoveel van binnen te krijgen en past het perfect binnen een gevarieerd plantaardig voedingspallet.'
(PvWK)

Over Dutch Weed Burger  
'Dutch Weed Burger is in 2012 opgericht door Mark Kulsdom, samen met Lisette Kreischer, met de missie om heerlijk eten te bieden met de kracht van deze unieke plant. De eerste Weed Burgers werden verkocht vanaf een handgemaakte bakfiets in de straten van Amsterdam. Hier werd de iconische burger geboren en werd het een cult-hit op Nederlandse festivals. Dutch Weed Burger kwam vervolgens op het menu te staan van verschillende restaurants, waarmee het pioniersmerk startte met het maken van positieve impact op de plantaardige trend in Nederland en daarbuiten. Sinds 2021 zijn de producten ook verkrijgbaar bij Albert Heijn en Jumbo en te bestellen bij online supermarkten Crisp en Picnic.'  

(bron: DWB)

 



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken