Winst outdoormerk Patagonia aan klimaatdoelen geschonken

Winst outdoormerk Patagonia aan klimaatdoelen geschonken
  • Food-en-retail
  • 15 sep 2022 @ 11:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MVOStrategie

Oprichter Yvon Chouinard van Patagonia geeft zijn bedrijf weg en doneert de winst voortaan aan het tegengaan van klimaatverandering. Aanvankelijk overwoog Chouinard nog een beursgang.

Alle winst, ongeveer 100 miljoen euro per jaar, die niet wordt geïnvesteerd in het merk, gaat naar klimaatactiviteiten. Patagonia is altijd principieel geweest en doneert een deel van de winst aan goede doelen. Legendarisch is de veroordeling van 'Black Friday' en warsheid van aansporingen om blind te gaan shoppen door de oprichter, die de eigen vestigingen die dag juist sloot met de woorden: 'Let my people go surfing.' Dit devies zou ook al eerder hebben weerklonken wanneer er mooie golven op zee waren en het personeel de kans kreeg het werk 's avonds af te maken. Zodat ze nu konden surfen. Het werd de titel van zijn biografische boek.

Het merk Patagonia is anno 2022 zo’n drie miljard euro waard. Twee procent van de aandelen gaat naar de Patagonia Purpose Trust, die is opgericht om de onafhankelijkheid van het bedrijf te behouden. De overige 98 procent van het bedrijf is door de oprichtersfamilie geschonken aan de nieuw opgerichte non-profitorganisatie Holdfast Collective. Deze organisatie wordt gefund met de profits van het kledingmerk. 

'Hopelijk zal dit een nieuwe vorm van kapitalisme beïnvloeden die niet eindigt met een paar rijke mensen en een stel arme mensen', licht de 83-jarige Chouinard toe in de New York Times. 'We gaan het maximale bedrag weggeven aan mensen die actief werken aan het redden van deze planeet.' Lees ook: De oermarketing van Patagonia.
(PvWK, bronnen: Let my people go surfing, NYT, MT en RT)

Hier meer over het boek van Chouinard: Let my people go surfing
Bekijk hier de trailer 180° South
Lees ook: Patagonia Founder Is in Business to Save the Earth—Not Wall Street



Yvon Chouinard van Patagonia op de cover van Fast Company

Activistische print ad van Patagonia

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken